Tirils lille vannverden!

+4
Pia K
Trond Erik
TorErik
TirilHaug
8 posters

Page 5 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5

Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Thu Nov 07, 2013 5:53 pm

Trond Erik wrote:
TirilHaug wrote:

Trond Erik wrote:Artig! :)Jeg antar oppdrett av O. cyanosoma er veldig likt oppdrett av  P. kauderni. Mye info å finne dersom du søker på nettet. Du kan jo også sende en PM til Thomas, han har kanskje erfaring med P. kauderni.
Fant noen lure greier på nettet akkurat nå Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
Men jeg lurer på.. Jeg har ingen ledige kar til dretting av yngel, men jeg har en fødekasse.. Er det smart å bruke denne i stedet? Da vil de jo vokse opp i samme miljø som sine foreldre, uten å bli spist? Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
Spørs om en fødekasse er for liten. Og det blir kanskje mye mat-forurensing i karet ditt?
Ja.. Tenkte litt på det siste.. Ellers så får jeg jo nykaret i helga, med sump. Har for lite utstyr til at det store kan settes i gang enda, så da kunne jeg kanskje brukt sumpen? Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Sat Nov 09, 2013 11:50 am

Nytt kar!! Tirils lille vannverden! - Page 5 364988687 
575, 160x60x60

Tirils lille vannverden! - Page 5 1d32
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Sat Nov 09, 2013 1:06 pm

Flott! Spesiallaget?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by kimes Sat Nov 09, 2013 2:37 pm

Grattis! Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Sat Nov 09, 2013 3:00 pm

Takk!
Det aner jeg ikke, kjøpte det privat..
Også glemte jeg å si at det er gjennomføringer i bunnen, 1 retur og 2 avrenning Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Mon Nov 18, 2013 5:04 pm

Holder på å planlegge fiskesammensetning i 576 literen. Jeg ønsker meg to forskjellige keisere, men klarer ikke bestemme meg for begge, ville det ha gått greit med begge? Med tanke på plass.
Snakk om en Goldflake og en Bluegirdled angelfish, dette er fortsatt på ønskelista, økonomi er en annen ting.. Tirils lille vannverden! - Page 5 2852797874 
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Tue Nov 19, 2013 7:49 am

TirilHaug wrote:Holder på å planlegge fiskesammensetning i 576 literen. Jeg ønsker meg to forskjellige keisere, men klarer ikke bestemme meg for begge, ville det ha gått greit med begge? Med tanke på plass.
Snakk om en Goldflake og en Bluegirdled angelfish, dette er fortsatt på ønskelista, økonomi er en annen ting.. Tirils lille vannverden! - Page 5 2852797874 
Det er jo mange som lykkes med å ha flere store keisere i samme kar. De vanlig triksene gjelder: sett dem inn samtidig, gjerne mens de er små, mat godt og gi dem god plass. Akkurat disse keiserne du nevner kjenner jeg ikke av egen erfaring, men har hørt at gullflekket keiser er en av de minst aggressive.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Tue Nov 19, 2013 8:30 am

Trond Erik wrote:
TirilHaug wrote:Holder på å planlegge fiskesammensetning i 576 literen. Jeg ønsker meg to forskjellige keisere, men klarer ikke bestemme meg for begge, ville det ha gått greit med begge? Med tanke på plass.
Snakk om en Goldflake og en Bluegirdled angelfish, dette er fortsatt på ønskelista, økonomi er en annen ting.. Tirils lille vannverden! - Page 5 2852797874 
Det er jo mange som lykkes med å ha flere store keisere i samme kar. De vanlig triksene gjelder: sett dem inn samtidig, gjerne mens de er små, mat godt og gi dem god plass. Akkurat disse keiserne du nevner kjenner jeg ikke av egen erfaring, men har hørt at gullflekket keiser er en av de minst aggressive.
Og den dyreste!! :o
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Wed Dec 04, 2013 1:25 pm

Som dere vet, kom bestillinga fra Jan Holt i går og takker så masse til Heidi for at hun faktisk kom på døra fordi jeg ikke hadde mulighet til å hente selv.. Tirils lille vannverden! - Page 5 2182320263 

Dyrene var i hus rundt 00:30-tiden.

Noen var jo selvfølgelig litt slappe, men wrassa spesielt. Da jeg aklimatiserte den og slapp den oppi karet, var jeg sikker på at den var dau. Den sank til bunns og lå urørt i over et kvarter.
Resten av fiskene kom seg og så mye bedre ut og til slutt måtte jeg bare legge meg.
I dag svømmer wrassa rundt som bare det og ser kjempebra ut!

Her er noen bilder jeg fikk tatt. Ikke fotograf og bruker mobil.. Tirils lille vannverden! - Page 5 2852797874 

Valentini pufferen i god form, beiter hele tiden. New Era pellets har den også fått i seg Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
Tirils lille vannverden! - Page 5 K9s2

FTS av nanoen. Det er her klovnene, kardinalene, wrassa og for øyeblikket, pufferen går nå. Pufferen skal flyttes til 125 literen når den er større en kjeften til skorpionfisken.. Om jeg ikke rekker å sette opp 500 literen før den tid, for da skal den til slutt havne oppi der Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
Tirils lille vannverden! - Page 5 Z68z

Min skjønne lille Bicolor dvergkeiser som titter ut av det nye huset sitt Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 Den går i karantene karet akkurat nå, litt for stor for nanoen synes jeg, men enda litt for liten til 125 literen på grunn av monsteret som gjemmer seg der.. Den skal også videre til 500 literen sammen med pufferen.
Tirils lille vannverden! - Page 5 Mktr

Prøvde å få bilde av hele keiseren.- ikke så lett!
Tirils lille vannverden! - Page 5 Qffi
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Wed Dec 04, 2013 1:42 pm

Hva slags gylte fikk du?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Wed Dec 04, 2013 1:44 pm

Trond Erik wrote:Hva slags gylte fikk du?
pseudocheilinops ataenia Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Wed Dec 04, 2013 1:46 pm

Ah, den raringen.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Wed Dec 04, 2013 1:49 pm

Trond Erik wrote:Ah, den raringen.
Haha! Den ser skikkelig frekk og gal ut, men her er den som en sjenert liten baby..
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Eirik Solberg Wed Dec 04, 2013 6:13 pm

Den dvergkeiseren var bare helt nydelig! For ikke å snakke om pufferen! Jeg så begge 2 i pose i går før Heidi dro videre til deg, de var kjempesøte og små! Tirils lille vannverden! - Page 5 364988687

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Thu Dec 05, 2013 6:19 pm

Da har omsider alle 3 kardinalene jeg bestilte dødd. DRITT!

Ikke det at penger er viktigere enn levende dyr, men jeg betalte tross alt 450,- for disse fiskene og alle døde under tre dager etter bestillingen, BARE de 3 som kom fra JH.
Mener selv de kom i elendig stand og at dette ikke ville ha oppstått av seg selv, men at frakten antagelig gjorde fiskens tilstand bare enda værre.

Fiskene var veldig bleike, hadde hvite "fargeløse" flekker og felt, ikke prikker. Oprevne finner og røde områder på finnene. Fiskene ville ikke spise, i motsetning til pufferen og de andre som spiser nå. De har bare dødd som fluer. De har vært veldig lite aktive, ingen matlyst, blitt mer og mer skadet og til slutt bare begynt å tippe rundt, ender da med at den bare ligger livløs og hvit på bunnen..

Kardinal fisken som kom har bodd i hvert sitt kar, så det burde ikke ha noe med å gjøre. De to første døde i går, med veldig kort mellomrom og i hvert sine kar, antagelig ingen tilfeldighet..
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Thomas Engels Sat Dec 07, 2013 1:19 pm

Det er jo alltid synd når det går slik. denne arten er imdlertid kjent for å være transportsensibel
http://no.reeflex.net/tiere/313_Apogon_cyanosoma.htm , og slike arter ville jeg derfor ikke ha utsatt for en slik tur som her beskrevet , på denne årstiden.
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Sun Dec 08, 2013 10:23 pm

Thomas Engels wrote:Det er jo alltid synd når det går slik.  denne arten er imdlertid kjent for å være transportsensibel
http://no.reeflex.net/tiere/313_Apogon_cyanosoma.htm , og slike arter ville jeg derfor ikke ha utsatt for en slik tur som her beskrevet , på denne årstiden.
Det forklarer kanskje litt mer, det visste jeg ikke en gang Tirils lille vannverden! - Page 5 2182320263 

Men jeg står ved min mening om at Cyanosomaen som kom med en tidligere import SÅ bedre ut enn de som kom fra Jan Holt, men, men.. Stakkars fisk..
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Wed Jan 29, 2014 11:52 pm

Som skrevet i 'hva gjør du' tråden, har jeg tenkt og fundert en stund på å starte et oppdretsprosjekt med Opistognathus Rosenblatti.

Er vel en grunn til at det antagelig ikke er registrert oppdrett på denne enda, men er jo alltids vært et forsøk!

Har gjort en del research på sexing av denne fisken og det sies at hannen har mye kraftigere og større hode i forhold til kroppen sin enn hunnen..
Har kommet fram til en skikkelig god deal med en annen saltvannsakvarist her i Norge, som antagelig driver litt 'butikk forhandling', også tror jeg han var PR ansvarlig for New Era.

Han kunne i hvertfall få tak i rosenblatti til meg til innkjøpspris, trolig fra De Jong. Uten frakt vil fisken ligge på rundt 600,- (!!!).
Vil ikke kaste meg ut i noe helt enda, men jeg skulle gi fra meg ett lite pip når jeg var klar.

Høres ikke dette utrolig spennende ut? Tirils lille vannverden! - Page 5 364988687
Hvor mange her har faktisk eid en Rosenblatti?
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Thu Jan 30, 2014 7:48 am

Det høres veldig spennende ut. Har du et egnet kar for oppdrett av kjevefisk da? Den eneste jeg vet om som har hatt kjevefisk, og faktisk forsøkt seg på oppdrett av dem, er vår egen Thomas Engels.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by TirilHaug Thu Jan 30, 2014 8:36 am

Trond Erik wrote:Det høres veldig spennende ut. Har du et egnet kar for oppdrett av kjevefisk da? Den eneste jeg vet om som har hatt kjevefisk, og faktisk forsøkt seg på oppdrett av dem, er vår egen Thomas Engels.
Har eget 125 liters til et par, så lenge skorpionen får flytta til 500 literen. Så blir ikke før den tid.
Samt har jeg en tom 60 liter til yngel Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Thu Jan 30, 2014 8:40 am

TirilHaug wrote:
Trond Erik wrote:Det høres veldig spennende ut. Har du et egnet kar for oppdrett av kjevefisk da? Den eneste jeg vet om som har hatt kjevefisk, og faktisk forsøkt seg på oppdrett av dem, er vår egen Thomas Engels.

Har eget 125 liters til et par, så lenge skorpionen får flytta til 500 literen. Så blir ikke før den tid.
Samt har jeg en tom 60 liter til yngel Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930

Høres bra ut Tirils lille vannverden! - Page 5 650269930 Send en PM til Thomas så kommer han sikkert med masse gode råd.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Trond Erik Thu Jan 30, 2014 8:45 am

Dette er de to største forumene for oppdrett:

http://www.marinebreeder.org/forums/
http://www.mbisite.org/

Der finner du all den informasjon som finnes.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Tirils lille vannverden! - Page 5 Empty Re: Tirils lille vannverden!

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 5 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum