Biologiske sammenhenger i karet.

2 posters

Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Mon Dec 26, 2016 1:26 pm

Trivsel og vekst, mikrobiologi og sammenhenger i det lille økosystemet som jeg kaller saltvanns karet mitt.
Jeg kunne startet en diskusjon i saltvannsgruppa på facebook men der blir det tema idag, glemt i morra og aldri funnet igjen. Sånn er det bare.
Da er det bedre å skrive litt her, selv om det bare er et jeg, meg og deisan som leser det.

Nå har jeg holdt på med hobbyen siden den spede start i 2000, da i en 150 liter med lite som lignet et korallrev. Det kom ca 4 år senere og var ekstremt lite avansert men tok seg kraftig opp i 2005 og siden har det vært en altoppslukende hobby. Aller mest tid har det gått til å lese om alt som som kan relateres til korallrevsakvarier, og det er enorme mengder informasjon om dette på nettet. Biologiske sammenhenger i karet. 824269773

Innimellom har jeg fundert og prøvd å forstå sammenhenger, hva som skal til for å få korallene til å trives best mulig, og hvordan man skal få til å styre det i den retningen. Det er selvfølgelig mange framgangsmåter, men selv om man følger den beste oppskrift er det langt fra sikkert at man ender opp med et korallrevsakvarie i verdensklasse av den typen man finner på google. Nå er det garantert forskjell på folk og noen er uten tvil flinke, men om man klarte å sette opp et fantastisk kar en gang er det ikke dermed sagt at man klarer det igjen. Hvorfor det? Er det fordi man egentlig ikke forstår nok om det som foregår i karet?

Det tror jeg. Det er en av tingene som er fascinerende med hobbyen, den er utrolig innviklet om man vil gå i dybden, og det er mange sammenhenger som ikke er kjent for vitenskapen ennå.

Om man tror som den amatør vi alle er på dette området at man har skjønt sammenhengene i karet så er man en tanke innbilsk. Vi kan ha ideer om hvordan ting skal gjøres, men det er også alt.
Som Konfucius sa det: - Å vite når man vet noe og å vite når man ikke vet noe - det er kunnskap.-

Så hvorfor tar jeg dette opp nå? Jo det er selvfølgelig fordi ting skjer i karene mine, og jeg har ennå ikke full forklaring på det. Biologiske sammenhenger i karet. 364988687 Denne gang er det bedre vekst. Tilfeldigvis kan jeg nesten si, selv om jeg ikke er av dem som lar være å fikle med karet om jeg ser ting ikke er greit oppi der. Det er en ting jeg syns er rart, at folk mener at man bare skal la ting være i fred og at alt da automatisk retter seg om man ser innholdet i karet er på vei inn i katastrofen.
Jeg tar grep, og vel vitende om at ting tar tid og ikke vil umiddelbart vises på verken trivsel eller vekst, bøyer jeg meg ned og kiker inn i karet bare sekunder etterpå for å sjekke!



Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Mon Dec 26, 2016 2:33 pm

Med biologiske sammenhenger mener jeg at det biologiske samspillet i karet er såpass komplekst at det er ikke bare å ha kontroll på de kjemiske parametrene, lys, temperatur, vannbevegelse og nitrogensyklusen.
Det som har større og større betydning nå er næringen i vannet, eller rettere sagt mangelen på rett næring i systemet.
Korallrevene har veldig lite oppløst næring, men samtidig er de faktisk veldig næringsrike sett fra korallenes ståsted siden det er bundet opp i plankton.
Dette er det vanskelig å gjenskape i karene våre.
Dvs det er idag mye lettere enn før å fjerne næring og gjøre veldig rent, ja nesten sterilt.
Bakterier utgjør på revene en betydelig matkilde for koraller, og derfor er metoder som fokuserer på dette (som zeovit og lignende) veldig godt egnet for å øke trivsel i akvarier. Men allikevel er bakteriekonsentrasjonene ute på revet flere ganger høyere enn de vi klarer få i karet selv med disse metodene.

Det er uhyre vanskelig å få til dyreplankton i de mengder som finnes der koraller naturlig hører hjemme, og det er stort sett det de fotosyntetiske koraller trenger ekstra av. Planteplankton er av mye mindre verdi for disse, men planteplankton er av største verdi for dyreplanktonet.

Planteplanton, alger, trenger næring.
Om man kjører filtrering og renser på andre måter systemet for næring og det som måtte finnes av plankton og partikler i skummere, filtersokker, reaktorer får man, tror jeg, et noe fattig system der det mangler en del.
I slike systemer overlever derimot de mest hardføre organismer, dem som er tilpasset forhold som ikke er optimale for andre arter. Cyano-bakterier er en gruppe av disse. Flere forskjellige cyano-bakterie typer har blitt mye mer vanlig siste 10 år enn de var før.

I probiotiske systemer tilsettes det ganske mye elementer. Dette er ikke for at korallene trenger det direkte selv om visse ting kan tas opp av korallen fra vannet, men det er for å opprettholde og fremme vekst hos akkurat det bakteriesamfunnet som er grunnlaget for at systemet gi de resultater noen får til.
Men hva om det også ble lagt tilrette for plankton samfunn?
Jeg har fått med meg at det er på gang noe i den duren i de beste kretser i Europa, men det er neppe noe enkelt å få til.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Trond Erik Wed Dec 28, 2016 7:52 am

Jeg har også tenkt en del på paradokset rundt næring. På korallrevene er det som du sier MYE større konsentrasjon av plankton. Dette er helt essensiell næring for ikke-fotosyntetiske koraller (og en del fisker) og en av grunnen til at v i lykkes så dårlig med slike. Jeg tror ikke det er teoretisk mulig, i et akvarium, å tilrettelegge for tilvekst av plankton tilsvarende det man finner på havet. Forholdene blir for små. Dette kan vi kompensere for ved å dosere med plankton som man produserer separat (dette gjøres jo av en del akvarister allerede). Problemet da blir økt næring i karet som følge av ikke-spist plankton som råtner og til slutt ender opp som fosfat og nitrat, og slike akvarier må derfor ha veldig effektive rensesystemer for å bli kvitt overflødig næring.

Jeg har tenkt på å sette opp en mer effektiv produksjon av planteplankton enn det jeg har gjort tidligere, og begynen å dosere. Det er egentlig ganske gøy, men litt jobb, selvsagt. Bare for å gi en ekstra boost til dyrelivet i akvariet.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Wed Dec 28, 2016 5:45 pm

Er fullstendig enig.
Jeg tror i tillegg at det ikke nødvendigvis trenger bli veldig mye plankton som går til grunne om "dosering" av dette tilpasses karets organismer til enhver tid. Grunnen er at mat tilgjengelig vil øke mengden av forskjellige arter som forbruker dette. Men er enig i at totalt vil det bli med innførsel av fosfat som trenger eksporteres vekk fra systemet. (Nitrat har jo muligheten til å forsvinne i lufta i motsetning til P)
Personlig får jeg nesten aldri utslag på fosfat så her har jeg mye å gå på tror jeg.

Har også kjøpt inn algestartkultur og næring og tenkte prøve produsere litt, men har jo aldri gjort dette før og første forsøk kræsja jeg fint de kulturene jeg prøvde på kort tid. Biologiske sammenhenger i karet. 1681146538 Amatør som jeg er.

Nå tenker jeg i tillegg prøve noe nytt som skal kobles opp mot systemet og som ikke trenger være så nøye for kontaminasjon for å fungere. Men skal prøve ut det før jeg sier så veldig mye mer om det. Kan jo vise seg å ikke fungere i det hele tatt.


Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Wed Dec 28, 2016 11:15 pm

Har som nevnt lest mye i årene siden starten, og dette mener jeg er både riktig, viktig og høyst verdifullt.
Noen ( og da dem som -ikke- har giddet lese, men gjerne vært i hobbyen i årevis) mener det er personlig erfaring som gjelder, og nevner da mer enn gjerne og oftest mulig sine mange herrens år i "bransjen" som om det alene skulle bevise ens eminente ekspertise på feltet. Det ville vært oppsiktsvekkende om at det å sitte og se på en Sarcophyton vokse i flere år skulle øke kompetansen i så stor grad at å studere det andre har funnet ut er fullstendig unødvendig. Biologiske sammenhenger i karet. 3580816257

Noen artikler går jeg innom flere ganger, fordi dem er proppfulle av god informasjon.
Feks. denne serien på 7 artikler her om mat på korallrevet av Eric Borneman.

Reef food
From the Food of Reefs to the Food of Corals
The Food of Reefs, Part 3: Phytoplankton
The Food of Reefs, Part 4: Zooplankton
The Food of Reefs, Part 5: Bacteria
The Food of Reefs, Part 6: Particulate Organic Matter
The Food of Reefs, Part 7: Dissolved Nutrients

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Trond Erik Thu Dec 29, 2016 1:11 pm

Hvilken algestartkultur har du kjøpt? Nanno?

Jeg tror det er AquaMedic som selger reaktorer for dyrking av planteplankton.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Thu Dec 29, 2016 4:44 pm

Jepp, Nannochloropsis Salina fra Grotech for å være helt nøyaktig.
Mulig kulturen ikke er særlig levedyktig, trodde den skulle være ganske så grønn på farge i flaska men det er jo knapt farge i det hele tatt. Som sagt, er nybegynner på akkurat dette.
Det finnes også andre reaktorer der ute blant annet
GroTech PhytoBreeder,
KnePo Planktonreaktor,
LGM Aquari sin reaktor med fiberoptik,
Eller Planctontech sitt automatiserte reaktor system
Sjekk den siste tanken i denne  artikkelen
Biologiske sammenhenger i karet. 364988687  Biologiske sammenhenger i karet. 364988687
Tenkte jeg skulle få taket på dette først med et enkelt opplegg før noe annet.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Trond Erik Thu Dec 29, 2016 6:36 pm

Konrad wrote:Jepp, Nannochloropsis Salina fra Grotech for å være helt nøyaktig.
Mulig kulturen ikke er særlig levedyktig, trodde den skulle være ganske så grønn på farge i flaska men det er jo knapt farge i det hele tatt. Som sagt, er nybegynner på akkurat dette.
Det finnes også andre reaktorer der ute blant annet
GroTech PhytoBreeder,
KnePo Planktonreaktor,
LGM Aquari sin reaktor med fiberoptik,
Eller Planctontech sitt automatiserte reaktor system
Sjekk den siste tanken i denne  artikkelen
Biologiske sammenhenger i karet. 364988687  Biologiske sammenhenger i karet. 364988687
Tenkte jeg skulle få taket på dette først med et enkelt opplegg før noe annet.

Det kan gjøres veldig enkelt. Det viktige er renslighet slik at man ikke får en zooplankton opp i vekstkulturen.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Thu Dec 29, 2016 10:50 pm

Ja det er det jeg har lest. Startet derfor med sterilt utstyr, osmosevann, salt og gjorde det jeg kunne for å holde det rent. Men ingenting skjedde. Like rent i de2 flaskene etter 14 dager.

Mistenker at startkulturen er blitt dårlig men får prøve igjen.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Trond Erik Fri Dec 30, 2016 8:20 am

Hvor kjøpte du startkulturen? Sikkert ikke behandlet riktig av forhandleren ev gått ut på dato.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Konrad Fri Dec 30, 2016 9:04 pm

Fikk den fra Korallen for kort tid siden, men finner ingen datostempling på flaska så den kan være gammel.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Trond Erik Fri Dec 30, 2016 9:29 pm

De inneholder jo alger, så både hvordan den oppbevares og hvor gammel den er, er viktig.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Biologiske sammenhenger i karet. Empty Re: Biologiske sammenhenger i karet.

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum