Eiriks Mark II 275 liter

+7
Ingdal Heidi
TorErik
Thomas Engels
TirilHaug
kimes
Trond Erik
Eirik Solberg
11 posters

Page 1 of 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Thu Mar 14, 2013 11:25 pm

Jeg kjøpte meg et Streamline akvarium via finn.no i forrige uke, som nå står på rommet mitt og er klart til å fylles med saltvann. Dette gjør jeg i påskeferien, ettersom at jeg har bestilt blant annet skummer (til sump som jeg ordner litt etter hvert), varmekolbe, salt og diverse tester. Disse varene kommer til neste uke en gang, og når jeg har kjøpt inn litt andre ting til karet, starter jeg med å fylle det.  Eiriks Mark II 275 liter 364988687  

Jeg har blitt frarådet å starte med saltvann flere ganger, fordi det er utrolig mye styr med det i forhold til ferskvann, men det er noe av det jeg synes er så spennende med saltvannsakvarium; man må ta mange risikoer, både økonomisk og i forhold til hva man gjør med akvariumet, også er det jo veldig artig å ha noe å holde på med som aldri blir kjedelig.  Eiriks Mark II 275 liter 364988687
Dessuten får jeg veldig god veiledning fra Tiril, kjæresten min, som først fikk meg interessert i akvariehobbyen.  Eiriks Mark II 275 liter 650269930


Last edited by Eirik Solberg on Tue Jul 09, 2013 10:34 am; edited 1 time in total

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik Fri Mar 15, 2013 6:40 am

Velkommen og lykke til! Hvor stort er karet?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Fri Mar 15, 2013 7:32 am

Tusen takk! Eiriks Mark II 275 liter 364988687 Akvariet er på 290 liter, og målene er 80 x 60 x 60.


Last edited by Eirik Solberg on Tue Mar 26, 2013 11:33 pm; edited 1 time in total

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by kimes Fri Mar 15, 2013 8:48 am

Gratulerer med kar, og velkommen til en spennende hobby. Eiriks Mark II 275 liter 650269930 Hva er planen din med karet?
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Fri Mar 15, 2013 10:15 am

Takk, takk! Jeg planlegger å bygge sump og fylle karet med vann, stein og sand så fort som pengene tillater det.. Om jeg begynner å lage vann og sette på plass ting i påskeferien, blir det vel fisk oppi der litt før sommerferien tenker jeg Eiriks Mark II 275 liter 650269930
Jeg planlegger å først skaffe meg et par klovner, og senere noen litt mer spesielle fisker. Det eneste problemet mitt nå er at jeg har brukt nesten alle pengene jeg har til disposisjon på bestillingen av skummer, varmekolbe og alt det andre, så jeg skal ønske meg penger i bursdagesgave, siden jeg har bursdag om circa 2 måneder.

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by TirilHaug Fri Mar 15, 2013 10:55 am

Stolt Eiriks Mark II 275 liter 650269930
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Sat Mar 16, 2013 11:47 am

Da har jeg fått bestilt meg sump også, så da er det eneste jeg mangler levende stein og overrenningssystem til sumpa før jeg har så og si alt klart! Og jeg fant ut at karet mitt er på 288 liter, og ikke 240. Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Tue Mar 26, 2013 9:39 pm

Ok, da trenger jeg noen synspunkt på noe.. En jeg kjenner skal slutte med saltvann, og skal selge alt han har i karet. Han har et kar på 130 liter, og har noen fisker som egentlig krever større akvarium (som jeg har forstått det, når de blir fullt voksne).
Han selger alt eller ingenting, og jeg kan få kjøpt alt for 5000 kroner billigere enn hvis jeg hadde kjøpt det i butikken. Det er samme fyr som har bestilt sump, salt og alt det andre jeg trenger for å starte for meg. Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Han har forresten 2 par klovnefisk, det ene er "vanlig" Amphiprion Ocellaris, og det andre er Amphiprion Ocellaris Darwini. Jeg har fått vite at man ikke burde ha 2 par forskjellige klovnefisker i et såpass lite kar, men det har tydeligvis fungert for ham, og alle klovnene er ganske så store, så jeg tror de vil oppføre seg likt, og ikke fiendtlig mot hverandre om de kommer til mitt kar, som er 150 liter større. (dette er bare en teori jeg har konspirert meg fram til, jeg takker alle andre som vil dele sine synspunkt)

Det han kan selge meg er 13 kg LS, 1 par A. Ocellaris Darwini, 1 par A. Ocellaris, 1 Zebrasoma flavescens, 1 koran keiser (jeg vet disse blir helt opp til 30 cm +/-, og jeg tenker å enten selge den eller gi den bort når den begynner å bli for stor for akvariet mitt), 1 blå eremittkreps, 1 pussereke, 1 par Chrysiptera Hemicyanea, 1 Fridmani, 1 kråkebolle, 3 stk bubble tip anemoner, 1 sinularia flexibilis, 1 myk korall han ikke kjenner navnet på, en steinkorall han heller ikke vet navnet på, en skummer (som passer til akvarier på opp til 200 liter som Tiril Haug skal få), noen skiveanemoner og noen "avleggere med gress" (ikke sikker på hva han mener med det). Jeg får også med bunnslammet hans, og da vil akvariet bli innkjørt litt fortere, sier han.

Alt dette ville ha kostet circa 13000 kroner i butikk, men vi ble enig om at 8000 var greit.
På en side så er det jo artig å kjøpe litt etter litt til akvariet og sette opp og bestemme alt jeg skal ha helt selv, men samtidig så hadde jeg tenkt å skaffe meg det meste av det som står over uansett, så da vil jeg jo spare ganske mye på å kjøpe det hos han.

Jeg skal hente sump, skummer, varmekolbe, vanntester, 40 kg salt og noe annet på mandag, og da er jeg klar til å sette opp akvariet, det eneste er at jeg trenger overrenningsboks og returpumpe til sumpen, men det ordner jeg så fort som mulig.

Da er spørsmålet: skal jeg vente og kjøpe fisker og koraller til akvariet litt etter litt, eller skal jeg slå til på tilbudet og spare 5000 kroner på å kjøpe alt han har?

Jeg setter stor pris på alle synspunkt og meninger om hva jeg burde gjøre, spesielt om dere begrunner deres meninger godt, da kommer jeg meg mye lenger i forhold til en konklusjon om hva jeg burde gjøre. Eiriks Mark II 275 liter 364988687


Last edited by Eirik Solberg on Tue Mar 26, 2013 10:29 pm; edited 1 time in total

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Tue Mar 26, 2013 9:48 pm

Jeg vet forresten også at anemoner stort sett krever et godt innkjørt akvarium, er dette fordi vannverdiene burde være helt stabil for at den skal i det hele tatt leve, eller for at den skal trives?

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik Tue Mar 26, 2013 10:12 pm

Eirik Solberg wrote:Han har forresten 2 par klovnefisk, det ene er "vanlig" Amphiprion Ocellaris, og det andre er Amphiprion Ocellaris Darwini. Jeg har fått vite at man ikke burde ha 2 par forskjellige klovnefisker i et såpass lite kar, men det har tydeligvis fungert for ham, og alle klovnene er ganske så store, så jeg tror de vil oppføre seg likt, og ikke fiendtlig mot hverandre om de kommer til mitt kar, som er 150 liter større. (dette er bare en teori jeg har konspirert meg fram til, jeg takker alle andre som vil dele sine synspunkt)

Med to par av samme art (A. occelaris og A. occelaris "darwini", er samme art, bare med forskjellig farge/tegninger), så vil det sannsynligvis bli problemer i et så lite kar som han har. Kanskje vil det gå bra i ditt, men man vet aldri.

Eirik Solberg wrote:Det han kan selge meg er 13 kg LS, 1 par A. Ocellaris Darwini, 1 par A. Ocellaris, 1 Zebrasoma flavescens, 1 koran keiser (jeg vet disse blir helt opp til 30 cm +/-, og jeg tenker å enten selge den eller gi den bort når den begynner å bli for stor for akvariet mitt), 1 blå eremittkreps, 1 pussereke, 1 par Chrysiptera Hemicyanea, 1 Fridmani, 1 kråkebolle, 3 stk bubble tip anemoner, 1 sinularia flexibilis, 1 myk korall han ikke kjenner navnet på, en steinkorall han heller ikke vet navnet på, en skummer (som passer til akvarier på opp til 200 liter, denne kommer jeg til å selge via finn.no eller kjøp/salg/bytte-seksjonen på dette forumet), noen skiveanemoner og noen "avleggere med gress" (ikke sikker på hva han mener med det). Jeg får også med bunnslammet hans, og da vil akvariet bli innkjørt litt fortere, sier han.

Alt dette ville ha kostet circa 13000 kroner i butikk, men vi ble enig om at 8000 var greit.
På en side så er det jo artig å kjøpe litt etter litt til akvariet og sette opp og bestemme alt jeg skal ha helt selv, men samtidig så hadde jeg tenkt å skaffe meg det meste av det som står over uansett, så da vil jeg jo spare ganske mye på å kjøpe det hos han.

Jeg skal hente sump, skummer, varmekolbe, vanntester, 40 kg salt og noe annet på mandag, og da er jeg klar til å sette opp akvariet, det eneste er at jeg trenger overrenningsboks og returpumpe til sumpen, men det ordner jeg så fort som mulig.

Da er spørsmålet: skal jeg vente og kjøpe fisker og koraller til akvariet litt etter litt, eller skal jeg slå til på tilbudet og spare 5000 kroner på å kjøpe alt han har?

Jeg setter stor pris på alle synspunkt og meninger om hva jeg burde gjøre, spesielt om dere begrunner deres meninger godt, da kommer jeg meg mye lenger i forhold til en konklusjon om hva jeg burde gjøre. Eiriks Mark II 275 liter 364988687

Det er nesten umulig å svare på, for det kommer an på din individuelle glede over å kunne gruble over hva du vil ha, planlegge hver fisk, og gradvis gå til innkjøp av disse, kontra din individuelle glede over å raskt få et akvarium opp på beina som er fylt med masse forskjellig. Vi er alle ulike, det er umulig å si hva akkurat du vil foretrekke og hva som er beste løsning for deg.

Personlig hadde jeg ikke gjort det. Jeg er ganske nøye på hvilke dyr jeg har i karet og vet hvor slitsomt det er i etterkant å forsøke å få ut en fisk. Som fersk vet man jo lite om de forskjellige dyrene og har ingen egne preferanser (bortsett fra at man må ha klovnefisk Eiriks Mark II 275 liter 983259709), men når man har holdt på en stund får man ofte lyst på bestemte fisker, og da må man ofte kvitte seg med de man har.

Jeg skjønner at de 5000 kronene betyr mye, men det er kanskje ikke riktig å sammenligne med prisene på TAM Lade? Det kan jo hende du kommer til å handle fisk fra andre steder som er rimeligere? F. eks kan du godt ende opp med å få mykkoraller og skiver gratis av folk i miljøet, og billigere fisk kjøpt "brukt".
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Thomas Engels Tue Mar 26, 2013 10:33 pm

Det hadde vært interessant å vite hvorfor vedkommende vil legge ned karet sitt.
Jeg ville også har sett på karet , hvordan det ser ut per idag.
Det var mye fisk i forhold til vannmengden , noe som ofte fører til problemer.
I så fall kan steinen fra et slikt system være en dårlig start for et nytt aquarium , og muligens ikke være verdt noe når det gjelder pris heller.
Regner man slik , og at du nok ikke har bruk for hverken skummeren eller mer enn halvparten av fiskene , er det kanskje spart langt mindre enn de teoretiske 5000 ...
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by kimes Tue Mar 26, 2013 10:35 pm

Som Trond Erik sier så blir det umulig å svare på, men jeg kan fortelle litt om mine erfaringer med begge alternativene. Mitt første kar ble fylt opp omtrent akkurat sånn du vurderer nå. Etter et halvt år, så hadde jeg tømt karet for stein og annet fire ganger for å få ut fisk som ikke var slik jeg hadde sett for meg. Enten så var de kjipe med de andre, eller så var de bare ikke det jeg ville ha. Til slutt så hadde jeg igjen en av de opprinnelige 15 fiskene jeg kjøpte. Jeg har fylt opp alle karene jeg har satt opp siden etter den andre modellen. Mye av kosen for meg er å kikke etter nye ting. Lese på nettet og lete i butikkene etter de små skattene. Da er det sucky å ha fylt opp karet før man egentlig har kommet ordentlig igang. Eiriks Mark II 275 liter 650269930
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by TirilHaug Tue Mar 26, 2013 11:05 pm

Vi var begge å så på karet hans fysisk da vi hentet karet Eirik har nå. Det første som slo meg var fiskekombinasjonen hans..

Jeg ble nesten sjokkert over at han hadde klemt to par Ocellaris, en Koran keiser (barn) og en gul kirurg oppi der. Tilbudet han får skal ikke jeg legge meg oppi eller ha noe med, men bare at han hadde en Koran keiser oppi der gjorde meg måløs.. Eiriks Mark II 275 liter 2852797874
TirilHaug
TirilHaug
 
 

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Byneset

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Tue Mar 26, 2013 11:58 pm

Hm... takk for alle svar, jeg er virkelig ikke sikker på hva jeg skal gjøre egentlig..
Jeg har jo selvfølgelig lyst til å skaffe mye på én gang pluss 2 par klovner som ikke er aggressiv mot hverandre i det hele tatt i et 130-liters kar, men samtidig virker det som om at hvis jeg kjøper inn fisker og koraller litt etter litt, vil det opprettholde interressen min for saltvannsakvarium mye lenger enn om jeg får alt på en gang, selv om jeg kan bytte fisker og koraller og slikt..
Uansett, takk for alle svar! De har hjulpet meg til å tenke mer med fornuft.. Eiriks Mark II 275 liter 2852797874
Har enda ikke bestemt meg helt, men det gjør jeg vel før eller senere Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik Wed Mar 27, 2013 7:14 am

Eirik Solberg wrote:pluss 2 par klovner som ikke er aggressiv mot hverandre i det hele tatt i et 130-liters kar

Jeg tror ikke du skal se deg blind på at de akkurat nå ikke utviser aggressivitet mot hverandre. Som jeg skrev tidligere, suksess kan ikke bedømmes etter hvorvidt ting fungerer på bestemt tidspunkt, men hvorvidt ting fungerer over tid. Det kan ta måneder eller år før to klovnepar i alt for lite kar begynner å krige, men de fleste som har erfaring med dette (basert på det jeg har lest på Reef Central om akkurat dete) sier at før eller senere vil det sannsynligvis skje. Kanskje begynner de å krige umiddelbart etter at de flyttes til et nytt kar som følge av at nye territorier må etableres, kanskje skjer det som følge av at du kvitter deg med større fisk (korankeiser og gulkirurg) som i det lille karet sørget for at klovnene hadde nok med å forsvare territoriene sine og dermed ikke hadde tid til å krige mot naboparet, kanskje skjer det etterhvert som de vokser og starter egen lekatferd og dermed har små barn å beskytte, kanskje skjer det aldri.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Sun Mar 31, 2013 4:25 am

Hm.. Jeg fant ut at de oransje klovnene han har er litt over 3 år gammel, mens de svarte ble født i fjor, så da er det jo ikke rart de ikke er aggressive mot hverandre. Jeg blir egentlig bare mer og mer sikker på at jeg skal starte fra bunnen av selv, og ikke kjøpe fiskene og korallene hans.
Det eneste er at jeg ikke får startet med å lage vann før slutten av april, siden vi driver og pusser opp rommet mitt (har allerede skiftet gulv og malt rommet), og det skal bli et nytt garderobeskap en halv meter unna der akvariumet mitt står, så det må stå tomt et annet sted i rommet mitt til garderobeskapet er ferdigbygd. Eiriks Mark II 275 liter 1371890812

I mellomtiden skal jeg skru ut platen som står midt i skapet under akvariet, slik at jeg får plass til sump der. Det eneste er at den plata støtter opp akvariet, og da må jeg sette opp en annen form for støtte som kommer til å stå foran sumpa.. Tror dere at det står en støtte foran sumpa kan skape problemer om noe skulle gå galt? Jeg kan jo ikke ta ut sumpa heller, for da må jeg tømme akvariet og flytte det..

Jeg skal dra og hente varene jeg har bestilt på mandag, om alt har kommet. Eiriks Mark II 275 liter 364988687 jeg venter egentlig bare på skummeren, siden den første jeg bestilte var akkurat én centimeter for høy, og den måtte han som bestiller for meg selge til noen andre i stedet.. Eiriks Mark II 275 liter 314594540 Men men, da kan jeg bare glede meg noen dager ekstra om skummeren ikke har kommet Eiriks Mark II 275 liter 2852797874
Når alle varene jeg har bestilt har kommet på plass, skal jeg teste vannet hjemme for å sjekke om jeg kan bruke det til å bruke i akvariet, hva burde jeg teste vannet for, og hva burde nivåene være rundt for å slippe å kjøpe reversert osmoseanlegg til circa 2000 ekstra? Håper å slippe det.. Eiriks Mark II 275 liter 2852797874
Takk for alle svar!

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik Sun Mar 31, 2013 8:22 am

Eirik Solberg wrote:Tror dere at det står en støtte foran sumpa kan skape problemer om noe skulle gå galt?

Det blir jo mye mer vanskelig å komme til, men veldig mange sumper jeg har sett har en sånn støtte foran. Det er liksom ikke så enkelt å bygge et bord for et akvarium uten å ha én eller flere støtter foran som nødvendigvis vil skjule sumpen.

Eirik Solberg wrote:Når alle varene jeg har bestilt har kommet på plass, skal jeg teste vannet hjemme for å sjekke om jeg kan bruke det til å bruke i akvariet, hva burde jeg teste vannet for, og hva burde nivåene være rundt for å slippe å kjøpe reversert osmoseanlegg til circa 2000 ekstra? Håper å slippe det.. Eiriks Mark II 275 liter 2852797874
Takk for alle svar!

Du kan jo sjekke nitrat og fosfat, og så vet jeg mange måler hvor mye partikler som er løst i vannet (TDS). Nivåene for nitrat og fosfat bør være 0, nivået for TDS vet jeg ikke hav bør være, men så lav som mulig.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Sat Apr 06, 2013 1:32 am

Ok, takk! Jeg henter varene i dag om jeg får ordnet med penger, har litt problemer med å overføre penger fra sparekonto.. Eiriks Mark II 275 liter 3332864173 Skal teste vannet i springen med testene Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Uansett, nå har jeg fylt karet med ferskvann, jeg skal se om vannhøyden endrer seg i løpet av helga for å prøve å oppdage en eventuell lekasje i tide. Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Jeg prøvde begge sirkulasjonspumpene jeg fikk kjøpt ganske billig, og med det fikk jeg en ny erfaring; aldri kjøp mistenkelig billige kinesiske varer... Den minste pumpa bråket som svarte, mens den litt større pumpa gikk ganske bra, men ledningene til begge pumpene er alt for korte, så jeg må styre med skjøteledninger for at de skal funke og stå normalt i karet.. Derfor skal jeg kjøpe en ny pumpe så snart jeg har penger og bytte ut den lille som bråker. Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Eiriks Mark II 275 liter Img1498kr

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Sat Apr 06, 2013 3:17 pm

Da har jeg kommet så langt at jeg må bestemme meg for om jeg skal ha overrenningsboks til sumpa, eller om jeg skal borre hull i glasset.. Jeg var på TAM Lade for en time siden, og der fikk jeg vite hvordan alt gikk til når man hadde hull i glasset, og ble anbefalt å borre istedet for å ha overrenningsboks.
Det hadde vært supert om noen av dere ville si noen fordeler og ulemper om både overrenningsboks og "innvendig" overrenning, om man kan kalle det det. Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Thomas Engels Sat Apr 06, 2013 11:03 pm

Det finnes jo ulike former for overrenningsboxer , og man bør passe på at de har ihvertfall to avløp ( en av disse skal ta over hvis den første ikke funker eller det blir for mye flow)
samt at det finnes en form for avsug av luften, som vil danne seg på toppen av boksen , og føre til at hele greia slutter å virke før eller siden , om man ikke tar hensyn til dette.
Jeg har nettopp tatt i bruk en slik box selv ,og kan ikke se at det skal by på noen egentlige problemer (enn de som er løst nå Eiriks Mark II 275 liter 3613340773 ), men kan si at det bråket fælt ved maxflow , samt at kammen/risten som sitter ved av/overløpet , ikke klarte å handtere særlig mye vann før den oversvemmes , og dermed ikke virker lenger (med tanke på at dyr kan forsvinne der)
Jeg har nettopp løst begge problemer ved å installere et konstant tilleggs avløp (enkelt hevertprinsipp med limte rør), som avlaster systemet.

Alt dette er nok enklere å håndtere med borret avløp , hvor det f.eks. kan ordnes en durso løsning for å takle bråket(dette er det ikke plass til i den boxen jeg har ihvertfall)

Skal det borres hull derimot, bør det gjøres av en som kan dette , jeg har gjort dårlig erfaring der selv t.o.m hos en ellers flink glasmester ...
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Mon Apr 08, 2013 8:37 pm

Takk for tipsene! Tror nok jeg kommer til å borre, hvis ikke må jeg fjerne hele ramma og lysarmaturet, for så så investere i nye lys..

Men nå har jeg møtt på 2 nye problemer;
For det første, så har jeg jo hentet alle varene den "business partneren" min bestilte for meg (og jeg skal tvilsomt bestille noe som helst hos han igjen), og skummeren han bestilte til meg var for liten, men han insisterer på at den er "akkurat stor nok", selv om det står at den når opp til 200 liter, mens jeg har 290... Det er en JAD WG-428 skummer, og jeg endte opp med å betale 1000 kroner for den, når den koster 500 på nett.. Dette skjedde fordi han først bestilte en skummer som han oppdaget var for stor for skapet under akvariet mitt, og måtte betale for å sende den i retur. Uansett, kjøpt er kjøpt, og jeg har lært av det, og jeg orker ikke å diskutere noe mer med ham, så jeg skal prøve å få solgt skummeren, jeg vet Tiril Haug kommer til å få bruk for den når hun skal gjøre om det karet hun bruker nå til karantene-kar når hun skaffer seg 500 liter Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Det andre problemet mitt er at sumpa er 40 cm høy, og skapet er 54 cm høyt, og dermed får jeg 14 cm mellom glasset på sumpa og "taket" i skapet, så det vil bli alt for liten plass til å romstere og bytte ut ting i sumpa. Dette løser jeg ved å sette sumpa bak selve akvariet, noe som kommer til å se litt rart ut, men jeg er fornøyd så lenge jeg i det hele tatt har en sump, og i tillegg kan jeg se inn i akvariet fra baksiden (med mindre jeg setter på bakgrunn..) Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Har forresten målt verdiene i springvannet her hjemme, og både nitrit, nitrat og fosfat ligger på 0, og dermed sparer jeg circa 2000 kroner! Eiriks Mark II 275 liter 364988687

Kjenner virkelig at jeg gleder meg til å sette i gang med akvariet nå, det eneste er at jeg må få borret noen hull og ordne rør som passer, + å skjære ut glass jeg kan feste på innsiden av akvariet for å lage innvendig overrenning. Blir en god del arbeid, men jeg vet veldig godt allerede nå at det kommer til å bli verdt alle pengene og jobben! Eiriks Mark II 275 liter 364988687

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik Mon Apr 08, 2013 8:54 pm

Du har rette innstillingen!

Kjipt at du ble regelrett lurt med den skummeren. Forstod jeg det riktig i at dere tenkte å bruke skummeren på et karantenekar? Det er ikke vanlig med skummer i karantenekar dersom man skal behandle med medisiner i karet, en skummer vil kunne ødelegge for medisineringen.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Mon Apr 08, 2013 9:02 pm

Trond Erik wrote: Forstod jeg det riktig i at dere tenkte å bruke skummeren på et karantenekar? Det er ikke vanlig med skummer i karantenekar dersom man skal behandle med medisiner i karet, en skummer vil kunne ødelegge for medisineringen.
Åja, da har vi misforstått litt.. Da får jeg vel legge skummeren ut for salg på finn.no eller noe Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik Mon Apr 08, 2013 9:06 pm

Eirik Solberg wrote:
Trond Erik wrote: Forstod jeg det riktig i at dere tenkte å bruke skummeren på et karantenekar? Det er ikke vanlig med skummer i karantenekar dersom man skal behandle med medisiner i karet, en skummer vil kunne ødelegge for medisineringen.
Åja, da har vi misforstått litt.. Da får jeg vel legge skummeren ut for salg på finn.no eller noe Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Det som skjer er at skummeren kan skumme ut de aktive virkestoffene i medisinen. Medisineringen blir da ikke så effektiv som den skal være og det er nærmest umulig å vite hvor mye virkestoff man har i karet når skummeren jobber.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Eirik Solberg Mon Apr 08, 2013 9:09 pm

Trond Erik wrote:
Eirik Solberg wrote:
Trond Erik wrote: Forstod jeg det riktig i at dere tenkte å bruke skummeren på et karantenekar? Det er ikke vanlig med skummer i karantenekar dersom man skal behandle med medisiner i karet, en skummer vil kunne ødelegge for medisineringen.
Åja, da har vi misforstått litt.. Da får jeg vel legge skummeren ut for salg på finn.no eller noe Eiriks Mark II 275 liter 650269930

Det som skjer er at skummeren kan skumme ut de aktive virkestoffene i medisinen. Medisineringen blir da ikke så effektiv som den skal være og det er nærmest umulig å vite hvor mye virkestoff man har i karet når skummeren jobber.

Daså, fint å få klarhet i det, takk!

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

Eiriks Mark II 275 liter Empty Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum