Konrads 840 liter

4 posters

Page 1 of 2 1, 2  Next

Go down

Konrads 840 liter Empty Konrads 840 liter

Post by Konrad Tue Nov 10, 2015 10:43 pm

Akvariet er 200x60x70 (LxBxH) og 840 liter med 160 liter sump.

Lyset er 4 stk Coralbox Bee LED 90w

Skummer ikke satt inn enda.

Pumper er av forskjellig typer jeg hadde liggende. Nye kommer. Innstilt på 2 timer gyreeffekt.

Oppstart: Fyller naturlig sjøvann i karet 26.10.2015.  Koraller settes inn 4 dager senere.

Annet levende: Stort sett snegler.

Konrads 840 liter Ipqy1yPRROym0mXSTuDx+IMG_2986

Bildet er tatt 3.11.

Korallene tok det fint og idag 10.11 ser jeg klare vekst tupper på flere koraller. Alle sps har polypper ute og ser veldig happy ut. Har brukt 50% tørr stein , og resten stein fra det andre akvariet på 380 liter. All sand er fra ei strand ikke langt unna her og har blitt både sila og vaska før den havnet oppi. Ca 200 liter vann ble tatt fra 380 literen og blandet med 600 liter nyhentet sjøvann etter at temperaturen ble grei. Bygger revet etterhvert og i karantenekaret med kobber svømmer første fisken akkurat no. (380 literen vil fortsatt være som den er med fisk og koraller).


Konrads 840 liter 62zWvpKQA2hSU8tslaOc+IMG_2975

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Trond Erik Wed Nov 11, 2015 1:08 pm

Veldig bra. Hvordan veldikeholder du akvariet (vannskift/rensing/sandvasking/etc)?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by kimes Wed Nov 11, 2015 4:00 pm

Ser veldig bra ut! Hvordan er lampene dine i bruk? Er de enkle å programmere?
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Nov 11, 2015 4:53 pm

Det blir vel sikkert å vedlikeholde dette som jeg har gjort med det andre karet bare med noe mindre vannskift i forhold til volumet inntil det er behov for vannskift opp mot 40% pr mnd. Vannskift blir i stor grad styrt av hvor mye elementbalansen etter hvert forskyves da jeg bare tilsetter 2-part og noe magnesium. Når saltnivået da går opp bytter jeg vann. Det syns jeg er en grei pekepinn.

Jeg pleier da å slamsuge sanden og syns det sølevannet jeg da skifter ut med klart sjøvann er en fin byttehandel.

En eller to ganger i året tar jeg ut deler av sanden og vasker denne i ferskvann. Da gnir jeg den godt og skyller uten tanke på det levende i sanden. Dette fungerer veldig godt med den type kalkalgesand jeg har og det har alltid god effekt på korallene å ta en litt større rengjøring av sanden på denne måten.

Lampene ble jeg overrasket over. Lyset gir ikke dette diskolyset i sanden og er ikke spesielt blått for øyet. Veksten og utfarging vet jeg ikke noe om ennå men jeg tror det skal være greit. Er ganske mange typer LED dioder som er satt sammen visst. Støyen fra viftene derimot syns jeg var høy, og like høy som maxspect razor 420 som jeg har over det andre karet. Må derfor prøve bygge inn toppen på sikt tror jeg. Regner dessuten med at det blir et økende fuktproblem i rommet/huset utover vinteren så det er vel like greit å få en lukket topp med avtrekk ut veggen.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Nov 11, 2015 5:30 pm

Og de er grei å programmere. Det settes en fordeling pr time på 3 kanaler og så girer den seg gradvis gjennom hver av disse timene igjen alt etter hva du satt neste timeverdier til å være.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Sun Nov 15, 2015 10:08 am

Da var pakken med 2 stk RW 20 strømsettere på plass. Operasjon "pappa vil ha mer fart i vannet" ble iverksatt og bivånet av madammen og 4 åringen. Begge pumpene ble satt i ene enden og støpsel satt i. Vannet forsvant og før jeg fikk summet meg var det på vei over kanten i den andre enden til vill jubel hos lillemann. Den samme begeistringen var derimot ikke tilstede hos fruen i huset.

Jeg fikk justert pumpene ned til minste gangfart og det holder plenty. Dette var kraftige saker ja. :-)

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by kimes Sun Nov 15, 2015 8:05 pm

Konrad wrote:Da var pakken med 2 stk RW 20 strømsettere på plass. Operasjon "pappa vil ha mer fart i vannet" ble iverksatt og bivånet av madammen og 4 åringen. Begge pumpene ble satt i ene enden og støpsel satt i. Vannet forsvant og før jeg fikk summet meg var det på vei over kanten i den andre enden til vill jubel hos lillemann. Den samme begeistringen var derimot ikke tilstede hos fruen i huset.

Jeg fikk justert pumpene ned til minste gangfart og det holder plenty. Dette var kraftige saker ja. :-)

Hehe! Hørtes ut som heftige saker det da ja! Har du fortsatt pumpene du satt inn i oppstarten, eller er tanken å bruke bare disse?
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Sun Nov 15, 2015 9:00 pm

Tenkte opprinnelig å bruke 4 pumper men nå bruker jeg bare disse 2 nye, en i hver ende, og som skifter overflatevannretninga hver 2. time. Har satt ekstra nylon gitter forran for at fisk og annet ikke skal drive å kose med propellen når den starter. Det funker fint og jeg har hatt det lenge på andre pumper. Vises jo knapt heller.

Kommer til å sette på et par små pumper i tillegg om jeg reiser vekk, i tilfelle de store pumpene stopper.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by kimes Sun Nov 15, 2015 9:02 pm

Er de gitterne noe du har laget selv? Hva lager du de i så fall av?
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Nov 25, 2015 11:07 am

Hei:-) Jo jeg lager disse selv enkelt av monofilament fiskesnøre str 0,45 eller litt tykkere som jeg bare trer igjennom 1mm små hull jeg borrer i kanten rundt pumpa. Trer snøret slik at det blir kakestykke åpning, men det kan sikkert bare legges som et firkantgitter også, smak og behag. Tror faktisk jeg har brukt ned i 0,35 mm på et par pumper og har enda ikke sett at tråden har røket. Begynte med dette etter at jeg fant ut at å snu hele vannstrømmen i karet med ganske lange mellomrom var en god ide, men at snegler og annet hadde lyst å legge seg inn i pumpene mellomtiden.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Nov 25, 2015 11:26 am

Konrads 840 liter 4fdQ0zQKawBaY5LoArhg+IMG_3014


Har forandret ørlite og fått inn en vanlig salaris og en magnificent foxface. De synes dem har for stor plass for seg selv og ønsker seg kompiser.

Ser også at det muligens ikke var den beste ideen å sette inn en Pocillopora Damicornis koloni siden den allerede har formert seg med små begynnende kolonier på glasset, og da sikkert rundt omkring på all stein. Men det er vel verre ting som kan spre seg tenker jeg. De røde skivene er litt problematisk da dem svir de fleste sps, men dem er ikke lett å holde i sjakk eller få bort.

Fordampningen finner jeg ut nå er 6,5 liter pr døgn når vannet holder 25 grader, og tempen i rommet er ca 22-23. Thomas borti gata her har samme type kar men en fordampning på bare 3,4 liter. Sikkert pga en høyere innetemperatur.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Mon Nov 30, 2015 9:44 am

Må bare nevne denne Auto Top Off, vannpåfyllingen som jeg har på dette 840 liters karet. Det er en liten billig 75 kroners nano sak fra Fishstreet, og det har fungert helt uten problemer. Hadde den før i en balje med LS i over et år uten tull av noe slag.

Kobler til en maxijet 1000 for å få et trykk i slangen fra reservoaret som er på 40 liter.. Og en timer som kommer på i 15 minutter 4x i døgnet og leverer vel da over 8 liter i døgnet om behovet er der.


Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Mon Dec 07, 2015 10:49 am

Koraller vokser og trives, fargen på noen få sps er faktisk bedre her nå enn i 400 literen. Om det er lyset eller vannet som gjør det er vanskelig å si. Kanskje begge deler.

Flyttet inn et klovnepar amphiprion ocellaris for ei uke siden som hadde tilhold i et hjørne i gamle karet der de la egg hele tiden. Tenkte at nå fikk de jammen fine muligheter til å velge den beste tomta i byen å bo på uten at andre kom med protester. Det var ledig så langt øyet rakk. Jomfruelig land med flotte farger og rom til å være seg sjøl.
Hunnen kom først oppi og så, etter en lengre forestilling med bannskap og fekting med hoven, hannen. Han fikk seg først en kraftig overhøvling av big mama for at han var sein, og så dro de rett bort til til hjørnet og spikra opp skiltet "Home sweet home".

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Dec 23, 2015 9:59 pm

Satte inn all-in-one biopellets i en reaktor for et par uker siden og det ser bra ut. Det hadde muligens sett bra ut uten pelletsen også for  alt jeg vet så har ikke peiling om den gjør noe fra eller til.
Skummeren venter jeg med å sette inn til jeg ser jeg trenger den. Kjører kull-filtrering men ingen store mengder.

Konrads 840 liter BrabwiEtQ0SSNCAFGZZc+IMG_6201

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Jan 06, 2016 6:23 pm

Oppdaterer systembeskrivelse:

Akvariets mål:  
200x60x70 (LxBxH) og 840 liter med 160 liter sump.

Oppstart:
26.10.2015  Fyller naturlig sjøvann i karet.  Koraller settes inn 4 dager senere.

Lyset:
4 stk Coralbox Bee LED 90w

Filtrering:
Skummer Coralbox DC Curve D700 (satt inn 5. januar, og kjøres kun på natta)
Kull i nettingpose.
Reaktor med Biopellets.

Pumper:
2 stk Jebao RW8, og 2 stk Jebao RW20. Innstilt på 2 timer gyreeffekt.

Fisk:
Siganus Magnificus, Salarias fasciatus, 2 stk Amphiprion ocellaris, Chelmon rostratus.

Koraller:
Stort sett sps.

Annet levende:
Turbo Bruneus snegler,


Last edited by Konrad on Thu Mar 17, 2016 10:12 am; edited 1 time in total

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Jan 06, 2016 6:32 pm

Verdier i disse tider:

KH 8,6
Kalsium 430 ppm
Magnesium 1340 ppm
Fosfat (Hanna) 0,00
Nitrat (Salifert) 0,0
Salinitet 1,025
Temp 25 grader

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Jan 06, 2016 6:36 pm

Så stilig at man kan bare holde pekeren over navnet på fisken og få opp bildet av den Trond Erik Konrads 840 liter 364988687
Fiffig.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Thu Feb 04, 2016 10:29 pm

Da er det havnet en Synchiropus splendidus oppi karet. Denne karen var skikkelig innhul i magen og jeg gjorde et unntak fra den ellers ufravikelige regel om karantene med profylaktisk kobber behandling av all ny fisk. Grunnen var fiskens kondisjon, at den er sensitiv for kobber og at det er mindre sannsynlig at den bærer med seg smitte i forhold til annen fisk. I tillegg er det ikke mange fisk i karet fra før så behandling av disse samt brakklegging av karet er gjennomførbart om det skulle være nødvendig.
Mandarinen er allerede etter ei uke fin i formen.

Noe rød cyano er kommet på sand så eddik er justert opp og noe nitrat doseres. Zeoreaktor er på vei og da blir pellets tatt vekk.


Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by frustøylen Thu Feb 04, 2016 11:40 pm

Lekker fisk,å nydelig akvarium Konrads 840 liter 3613340773 Konrads 840 liter 3613340773
frustøylen
frustøylen
 
 

Medlem
Antall Innlegg : 23
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2016-02-02
Bosted : Vega;Nordland

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Trond Erik Fri Feb 05, 2016 2:32 pm

Konrad wrote:Så stilig at man kan bare holde pekeren over navnet på fisken og få opp bildet av den Trond Erik Konrads 840 liter 364988687
Fiffig.

Ja, og det fungerer med både norske og latinske artsnavn: vanlig klovnefisk (Amphiprion ocellaris).
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Fri Feb 05, 2016 10:46 pm

Mange takk Tone :-) Håper det ikke blir noen problemer etterhvert.
Ser den sps korallen som jeg nevnte før, nå popper opp på hundre plasser. Kan bli rimelig dominerende om et år eller 2 om dette vokser opp.

Har en plan om å ta ut den store seriatoporaen til høyre og sette inn ny stein der med fragger så snart jeg kan.
Steinen er selvlaget og har litt høy ph enda og må kure litt inntil videre.

Har videre rydda i avleggerkaret i kveld.

Konrads 840 liter MTvmS0RyQ2SmLYfotQ8r+IMG_6280

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Wed Apr 06, 2016 7:07 pm

Da er det 2 mnd siden sist oppdatering.
Veksten har avtatt og er nå stort sett liten. Ingenting har falt bort og fargene er vel bortimot de samme men det går altså sakte nå. Skummeren går hele tiden og en liten zeoreaktor er satt inn uten at jeg kjører full zeo pakke på karet av den grunn.
Jaja det går seg vel til med tiden.

Satte inn en knallfin keiser, Pomacanthus xanthometopon som jeg vet kan gnafse noe koraller. Den har til nå plukket litt på noen knapper stort sett. Gjør ingenting det. Observerte den i full gang med å spise røde skiver (Actinodiscus) også. Hadde den bare kunnet fortsette med det Konrads 840 liter 364988687

Satte nettopp inn en dvergkeiser, Centropyge bispinosa som jeg gikk ut i fra ville få juling fra keiseren. Men der tok jeg feil. I stedet er dem totalt likegyldige til hverandre, og mr dvergkeiser kan fritt svømme rundt og smake på de beste polypper karet kan by på helt i fred og ro. Konrads 840 liter 595228699

I tillegg er det kommet oppi to wrasser av typen Halichoeres chrysus, knall gule og flotte livlige fisk.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Trond Erik Fri Apr 08, 2016 5:21 pm

Er den store keiseren utvokst?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Konrad Sat Apr 09, 2016 6:12 pm

Den har fargetegninger til en voksen men er ikke voksen av størrelse akkurat.
Gjør utfall mot copperband og foxface noen ganger men rører ikke dvergen.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Trond Erik Sat Apr 09, 2016 8:36 pm

Høres bra ut. Mulig den er for stor til å bry se om dvergkeiseren.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Konrads 840 liter Empty Re: Konrads 840 liter

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum