Å vite om testen stemmer

Go down

Å vite om testen stemmer Empty Å vite om testen stemmer

Post by Konrad Fri Feb 14, 2014 12:39 pm

Vannkjemi testene vi bruker er greie å ha ...., når de stemmer. De har en tendens til å vise feile verdier etter som tiden går og har derfor en holdbarhets dato. Men noen ganger kan testen være fint brukbar godt over denne dato, og motsatt, den kan vise feil lang tid før utløpsdato. Hvordan kan vi vite om testen viser feil når vi har målt?

Om man bor innen rimelig avstand fra sjøen kan man bruke naturlig sjøvann og teste sine testsett opp mot. Dette er mulig fordi sjøvann har en ganske så stabil innbyrdes element fordeling verden over. Så om man bare er sikker på saltholdigheten til sjøvannet man henter kan man beregne hva verdien av de andre elementene bør være.
(Jeg bruker helst nyhentet sjøvann siden lagret vann kan ha endret seg litt og da spesielt dhk (alkaliniteten))

Sikker på saltmåleren sin kan man ikke være før man vet hvordan den fungerer og har testet den i en kjent løsning, derfor er det greit å bruke et refraktometer som er en ganske ukomplisert sak, og en kalibreringsløsning ( som helst ikke er vann men saltløsning av samme refraktive indeks som den verdi man normalt vil måle i akvariet. Dette fordi det hovedsakelig er to forskjellige typer saltmålere som blir brukt i akvarie, en som er ment å måle saltløsninger, og en som er ment å måle sjøvann. Og dette blir ikke det samme siden det er flere forskjellige elementer i sjøvann og helningen på linja da blir feil om man kalibrerer en saltmåler med vann og tror man kan måle rett sjøvannsverdi med en måler egentlig beregnet på salt. Og selv om man skulle ha fått sjøvannsmåler er man allikevel ikke sikret at den viser rett verdi når den null-kalibreres med vann uansett.)
Mer om  Refraktometer og kalibrering
En standardløsning til kalibrering kan sikkert være mulig å få tak i, om man ikke vil lage den selv. En standardløsning på 35 psu er det samme som sjøvann på 35 promille eller med tetthet på 1,0264

Poenget med å ha en riktig sjøvannsmåler her er altså mest for å kunne bruke naturlig sjøvann for å se om test-settene er noenlunde riktige.

Parametrene ved full saltholdighet (35 promille)
Magnesium 1290 ppm
Kalsium        412 ppm
Kalium          390 ppm
Strontium         8 ppm

Alkaliniteten som normalt er rundt 7 dkh vil ikke kunne beregnes på samme måte som de andre elementene fordi det også er andre stoffer som betydelig påvirker denne verdien, men den er i sjøvann hos oss generelt mellom 6 og 7 dkh .
Fikk i siste test fra salifert en egen kalibreringsløsning med i eska så det var ikke så dumt.
Jeg kjøpte nylig en ny magnesium test fra Korallen.no Gilbers reef analytics Mg test som hadde med seg en liten beholder kalibreringsløsning som listet opp mengde kalsium, magnesium, kh og salinitet, noe jeg syns var flotte greier. Fikk da bare konstatere at sjøvanns kalibreringen min fungerte.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum