Akvarier som drives billig

3 posters

Go down

Akvarier som drives billig Empty Akvarier som drives billig

Post by Trond Erik Wed Jan 29, 2014 7:23 pm

Den gjennomsnittlige saltvannsakvarist legger ned mye penger i karet sitt og det er et tydelig jag mot å ha det som anses som det beste og kuleste av utstyr og levende dyr. Ferske akvarister kan lett forledes til å tro at man MÅ legge inn mange titusener i siste nytt av LED-lys, programmerbare sirkulasjonspumper, spesialtilpasset fór, de siste og mest opphausete steinkorallene, osv, for å få et kar som fungerer og duger. Heldigvis er det akvarister som er uenig i dette. Mye av utstyret vi bruker i dag gir åpenbart en fordel når man skal holde visse dyr og kan gjøre livet enklere, men ønsker man et lett-drevet kar med fokus på enklere koraller og fisk så kan man slippe unna med langt lavere utgifter - og kanskje ende opp med å bli mer fornøyd? Man kan også til en viss grad kompensere for at ikke hver bidige komponent er siste utgave eller det aller beste som finnes, ved å ha solide rutiner når det gjelder vedlikehold.

Det 300-liters karet på videoen under eies av Nathan Hall og lyses opp av 6x39 watt T5HO og er knyttet til en sump med an Avast Marine CS-1 proteinskummer. Ingenting doseres. Forbruk erstattes ved 40 liter saltbytte i uka. Og innholdet fokuserer på store kolonier av mykkoraller, LPS og en musling. Enkelt og pent.

Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Akvarier som drives billig Empty Re: Akvarier som drives billig

Post by kimes Wed Jan 29, 2014 9:39 pm

Her er et godt eksempel på hva man kan få til med minimalt med utstyr og vedlikehold ut over å skrape alger og slikt.
kimes
kimes
 
 

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Akvarier som drives billig Empty Re: Akvarier som drives billig

Post by Ingdal Heidi Sun Oct 19, 2014 1:41 am

Jeg må si at jeg har ikke brukt så veldig mye på mine saltvannskar når det gjelder utstyr....Har gjort om ferskvannskar jeg har hatt fra før, et juwel 375 l og så byttet jeg til meg et 130 liters rsm kar...Før der igjen hadde jeg en reol hvor jeg hadde ferske og salte akvarier. " 160 litre hadde jeg i den reolen. Begynte med et 60 liter kar for 1500 kr.
Men endte opp med et 375 liter Juwel kar og har brukt kun blåfilter i filterkammer og det orginale lyset til saltvann, og skummer som eneste utstyr..prøvde kull og rowaphos men glemte bare å bytte så nå er alt blåfilter.
I rsm 130 liter har jeg led lys som jeg ikke betalte så mye for og det ble brukt i reolen på det ene 160 litern. Ellers bare blåfilter....Ingen sump eller andre tilsettninger hverken av tekniske eller annet. Skifter vann ca en gang i månden.

jeg har bevist prøvd å ha så mye nyttedyr som mulig, snegler, ormer, krabber, reker, sjøharer, kråkeboller, ampiphoder, og andre små dyr som er med levende stein....
Dette fungerer veldig fint og har ikke problemer med korallene....jeg har mest myke , steinkoraller og knapper, skiver, anemoner. noen greiner osv...jeg har aldri problemer med vannverdier, passer bare på at de er stabile....så det går an å drive enkelt....:-)
Ingdal Heidi
Ingdal Heidi
 
 

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03
Bosted : Orkdal

Back to top Go down

Akvarier som drives billig Empty Re: Akvarier som drives billig

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum