Vannkjemi-tester -- interessant undersøkelse i Advanced Aquarist

2 posters

Go down

Vannkjemi-tester -- interessant undersøkelse i Advanced Aquarist Empty Vannkjemi-tester -- interessant undersøkelse i Advanced Aquarist

Post by Trond Erik Tue Jan 01, 2013 12:14 pm

Advanced Aquarist hadde en veldig interessant artikkel om vannkjemi-tester og deres pålitelighet i fjor: http://www.advancedaquarist.com/2012/6/

Viktige konklusjoner er å ikke bruke tester etter at de har gått ut på dato samt å være nøye med alle steg i prosedyrene (duh!) og at forskjellige produsenter har test-sett med veldig varierede grad av nøyaktighet-noen er veldig upresise!

Selv har jeg helt sluttet å teste vannkjemi bortsett fra dersom jeg har mistanke om at noe er galt, bortsett fra for KH som jeg tester semi-jevnlig.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Vannkjemi-tester -- interessant undersøkelse i Advanced Aquarist Empty Re: Vannkjemi-tester -- interessant undersøkelse i Advanced Aquarist

Post by Thomas Engels Tue Jan 01, 2013 8:39 pm

Dette er jo et ganske så kjent problem , og f.eks i Tyskland har det blitt mere vanlig å selge referansevæsker i tillegg til mange av testene.
Det gir en tilleggs sikkerhet , men kan i verste tillfellet være enda en feilkilde ...
det er jo noen verdier som er viktigere enn andre , og spennet er også ganske stort hva gjelder de fleste verdier.
også kommer det jo an på hvilke dyr man ønsker å holde , ikke alle er like nøye med alle verdier.
for ihuga sps akvarister finnes er det nok særdeles viktig å ha kontroll , men jeg synes jevn testing er et godt hjelpemiddel uansett når man driver i det salte .
Jeg sitter også med inntrykket at det største problemet ofte ikke er testen ,men brukeren ...
tror det kan lønne seg å holde seg til et merke/type , som man stoler noenlunde på og er kjent og vant med.
om man har en mistanke at testen ikke stemmer , kan det lønne seg å bruke en annen test (av samme og eller ny merke) eller lar en annen tester - eller /og i kombinasjon med referansevæske.
ellers er det et godt utgangspunkt å prøve å holde seg midt på treet på bredden av de resp. verdiene , slik at man holde seg stabilt unna ytterpunktene.
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum