Lysstyrke

+2
Trond Erik
Håkon
6 posters

Go down

Lysstyrke Empty Lysstyrke

Post by Håkon Sun Apr 07, 2013 11:15 am

Lurte på om det var noen som viste om en måte å få sjekket om man har nok/for mye/for lite lysstyrke.
Jeg har sett at 2 av mine SPS er litt bleke. Lurer derfor på om de har fått for mye lys. Eller om det bare er fordi PH'en er litt lav 7,8-7,9. Andre ting i akvariet ser ut til å trives. Jeg har prøvd å plasere SPS'ene lavere, men man ser jo ikke akkurat resultat på 1-2-3. Derfor tenkte jeg at hvis det var en mulighet å sjekk lysstyrken, så hadde det vært kjekt.

Spesifikasjonene på lampen sier 283 PAR. Ikke at det sier meg så mye Lysstyrke 650269930.
Det er 88x3W LED 120graders CREE.

Noen som har noen innspill?
Håkon
Håkon
 
 

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Haugesund

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Trond Erik Sun Apr 07, 2013 5:47 pm

Jeg har hørt folk bruker PAR-metre for å måle mengden PAR på forskjellige steder i karet. Vet ikke hvor du får ta i et sånt apparat.

For øvrig kan også mangel på næring føre til at korallene mister farge og blir bleke.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Håkon Sun Apr 07, 2013 5:56 pm

Jeg tilsetter zooplankton og phytoplankton. CA og MG er faktisk litt høye. De testene jeg kjører på Iodid osv viser seg å være innenfor "normalen". Ellers ser de andre myke korallene veldig bra ut.

Jeg får lete etter et PARmeter Lysstyrke 650269930
Håkon
Håkon
 
 

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Haugesund

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Thomas Engels Sun Apr 07, 2013 9:23 pm

Generelt skal det mye til før at det skal bli for mye lys for det meste av sps'ene , men spesielt ved overgang fra annen belysnings type (som hqi eller t5) til led , kan det bli tilvenningsproblemer .
En lampe kan ikke være spesifisert med en fast par verdi , denne vil avta alt etter i hvilken avstand fra lampen som måles , hvor klart vannet er , o.s.v.
når det gjelder næringsverdier , er det nitrat og fosfat som er viktige , kan man ikke påvise noe her (spørs jo også hvilke tester man bruker), kan det være fare på ferde
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Trond Erik Sun Apr 07, 2013 9:27 pm

Thomas Engels wrote:Generelt skal det mye til før at det skal bli for mye lys for det meste av sps'ene , men spesielt ved overgang fra annen belysnings type (som hqi eller t5) til led , kan det bli tilvenningsproblemer .
En lampe kan ikke være spesifisert med en fast par verdi , denne vil avta alt etter i hvilken avstand fra lampen som måles , hvor klart vannet er , o.s.v.
når det gjelder næringsverdier , er det nitrat og fosfat som er viktige , kan man ikke påvise noe her (spørs jo også hvilke tester man bruker), kan det være fare på ferde

Kjempegodt svar. Du får en "like" fra meg.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Håkon Mon Apr 08, 2013 7:52 am

Thomas Engels wrote:Generelt skal det mye til før at det skal bli for mye lys for det meste av sps'ene , men spesielt ved overgang fra annen belysnings type (som hqi eller t5) til led , kan det bli tilvenningsproblemer .
En lampe kan ikke være spesifisert med en fast par verdi , denne vil avta alt etter i hvilken avstand fra lampen som måles , hvor klart vannet er , o.s.v.
når det gjelder næringsverdier , er det nitrat og fosfat som er viktige , kan man ikke påvise noe her (spørs jo også hvilke tester man bruker), kan det være fare på ferde

Ja takk for godt svar. Jeg har kanskje minimalt med nitrat og fosfat, men allikevel nok til at det blir påvist av både Salifert og Red Sea Testene. Slik jeg har forstått det er ca 1 et bra nivå på nitrat. Fosfat har til tider vært nede i O.
Håkon
Håkon
 
 

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Haugesund

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Eric Nguyen Mon Apr 08, 2013 1:58 pm

Håkon wrote:Jeg tilsetter zooplankton og phytoplankton. CA og MG er faktisk litt høye. De testene jeg kjører på Iodid osv viser seg å være innenfor "normalen". Ellers ser de andre myke korallene veldig bra ut.

Jeg får lete etter et PARmeter Lysstyrke 650269930

Er den her du letter ette ?

http://www.hannanorden.com/hanna/#;pid=2146;;;cid=019001;v=product
Eric Nguyen
Eric Nguyen
 
 

Antall Innlegg : 134
Ryktepoeng : 16
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Thomas Engels Mon Apr 08, 2013 3:30 pm

Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Roar Mon Apr 08, 2013 8:27 pm

Håkon wrote:Jeg tilsetter zooplankton og phytoplankton. CA og MG er faktisk litt høye. De testene jeg kjører på Iodid osv viser seg å være innenfor "normalen". Ellers ser de andre myke korallene veldig bra ut.

Jeg får lete etter et PARmeter Lysstyrke 650269930


Høy kh og lite næring (rent vann) kan gi bleke koraller

Roar
 
 

Antall Innlegg : 26
Ryktepoeng : 3
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : trondheim

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by TorErik Thu Apr 18, 2013 11:11 am

Hvis korallene bleker pga overgang til nytt lys, vil de da komme seg? Måtte justere ned lysstyrken på den nye lampa med ca 15% pga bleke sps'er over natta (Den sto allerede på 50% styrke for tilvenning), men jeg syns ikke de har kommet seg noenting enda.
TorErik
TorErik
 
 

Antall Innlegg : 214
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : Levanger

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Trond Erik Thu Apr 18, 2013 12:49 pm

TorErik wrote:Hvis korallene bleker pga overgang til nytt lys, vil de da komme seg? Måtte justere ned lysstyrken på den nye lampa med ca 15% pga bleke sps'er over natta (Den sto allerede på 50% styrke for tilvenning), men jeg syns ikke de har kommet seg noenting enda.

Ja, de vil mest sannsynlig komme seg. Det som skjer er at de mister zooxhantellaene sine, og dermed mister de også evnen til å gjennomføre fotosyntese. Det kan derfor hende at blekete koraller vil ha ekstra godt av mating i perioden frem til at nye zooxhantellaer flytter inn.

Det kan ta flere uker før nye zooxhantellaer flytter inn og de får fargen tilbake.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by TorErik Thu Apr 18, 2013 4:28 pm

Hmm...jeg har jo ingentingå mate de med stakkars. Har som sagt justert ned lyset litt men vurderer også å flytte de 2 styloporaene det er snakk om litt lengre ned i tillegg. Får vel bare håpe på inflyttingsfest så fort som mulig da. Hehe
TorErik
TorErik
 
 

Antall Innlegg : 214
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : Levanger

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Håkon Thu Apr 18, 2013 4:45 pm

Så det er håp for de to korallene mine også da. Jeg har ikke fått målt lyset mitt. Men snakket med produsenten av lampen. De gjorde tester hos seg og har sendt meg ny fil for programmering av lampen. Flott service synes jeg. Vel, uansett så er resultatet at jeg også har redusert lysstyrken noe.

Gleder meg forresten til 18w LED kommer. Skal sette den på en 30 liter jeg også.

Men hadde ikke du ganske godt lys på det lille karet ditt Tor Erik
Håkon
Håkon
 
 

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Haugesund

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by TorErik Thu Apr 18, 2013 4:48 pm

På 17 litringen var det godt ja. Men når nano karret ble oppgradert ble det for dårlig. Hehe. Venter bare på pakken med de nye adaptrene så skal jeg sende ut lampene. Håper bare de kommer før jeg stikker til syden om 1.5 uke.
TorErik
TorErik
 
 

Antall Innlegg : 214
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : Levanger

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Håkon Thu Apr 18, 2013 5:46 pm

Syden hørtes herlig ut. Lysstyrke 650269930 Det er ikke bråhast for min del.

Gi gjerne beskjed hvordan det går med de blekede korallene dine. Lysstyrke 650269930
Håkon
Håkon
 
 

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Haugesund

Back to top Go down

Lysstyrke Empty Re: Lysstyrke

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum