DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

2 posters

Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Trond Erik Mon Feb 25, 2013 9:13 pm

Den store saltvannsgrossisten i Nederland, DeJong Marineland, har byttet ut alt de har av lys med LED-lys fra AquaIllumination (AI). Mer spesifikt har de byttet ut 9648 watt med T5 og 9600 watt med HQI med 8255 watt LED fordelt på 87 AI Sol Blue-, 16 AI Vega Color-, og seks AI Nano LED-armaturer.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Thomas Engels Wed Feb 27, 2013 12:22 pm

Det er interessant å registrere , at de nøyer seg med en strømbesparelse på ca. 15 % , og ikke går ned så mye i antall watt , som de fleste produsenter/selgere av led vil/ville overbevise oss var mulig ...
...de få sikkert en god del rabatt også tenker jeg , men led tar nok mer og mer over også for "vanlige akvarister" , for de som har råd.
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Trond Erik Wed Feb 27, 2013 12:28 pm

Totalt er det nesten 20000 watt (9648+9600) før de skifter, og de bruker 8255 watt etterpå. Altså over en halvering av strømforbruket.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Thomas Engels Wed Feb 27, 2013 1:20 pm

Ja sorry , jeg misforsto regnestykke lenger opp , men du har nok rett :

http://www.theaquariumsolution.com/aqua-illumination-leds-used-exclusively-above-dejong-coral-tanks

https://www.youtube.com/watch?v=Mm2aAdytOh4

og slik det var før :

http://www.dejongmarinelife.nl/company

skjønt jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke har helt troen på at det er mulig å gå ned så mye i strøm med led kontra hqi og t5,(om man prioriterer sps) men dejong synes jo å dokumentere dette her ...
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Trond Erik Wed Feb 27, 2013 1:27 pm

Du har helt rett, det er ikke så rett fram som mange vil ha det til. Folk glemmer ofte å ta hensyn til oppvarmingseffekten som HQI/T5 gir. Dette kan føre til at man enten ikke trenger å bruke ekstra energi på oppvarming, ev må bruke energi på aktiv nedkjøling. Med LED kan det hende man må bruke ekstra energi på oppvarming (som jeg må). Så nøyaktig hvilken reduksjon i strømkostnader man får ved å skifte til LED avhenger av mer enn bare hvor mage "lys-watt" man sparer, det kommer også an på systemet som helhet.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Thomas Engels Wed Feb 27, 2013 2:53 pm

Jeg er nok litt usikker når det gjelder lysintensiteten ,oppvarmingen blir jo et annet tema.
(Siden jeg har plukket ned 1 aquarier i kjellerstua mi , må jeg fyre med minst 600 w panelovn for å erstatte tidligere aquarievarme , men om sommeren hadde jeg jo spart litt med led ,om jeg kunne gå ned i effekt ved bruk av led)
Jeg har sett det imøtegått ganske ofte ,t.o.m. fra en ledprodusent , som påstår at man ikke kan spare nevneverdig p.g.a. bedre lysytelse per watt.
Litt skal man kunne gå ned i effekt , men ikke så mye som det ofte blir sagt , og tilsynelatende praktisert fra dejong nå.
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Thomas Engels Wed Feb 27, 2013 9:15 pm

Det som jeg legger merke til , at dejong tidligere brukte t5 , og ikke hqi , på sitt sps anlegg.
Etter det har hørt/lest om temaet , finnes det store forskjeller når det gjelder ytelsen innen t5 , så en forklaring kan være , at systemet med t5 de hadde før ,ikke var helt optimalt.
Jeg har sett en nokså omfang rik test på et tysk forum , hvor man sammenlignet hqi,t5 og led nokså grundig ,(med par målinger og det hele) , hvor det viste seg , at den brukte t5 lampa slo hqi ned i støvlene , og t.o.m. var hakket bedre enn led.
Det kunne forklare muligheten å kutte ned såpass mye i antall watt i forhold til t5 , men da hadde det vært interessant å vite hva de brukte fra før av.
Når det gjelder myk koraller og sps , så er jo lys intensiteten ikke like viktig som ved sps, og kanskje lysets karakter og (ikke minst) spredningen er gunstigere , og muliggjør således insparingen.
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Thomas Engels Thu Feb 28, 2013 11:05 am

Videre , så bør man huske at en ting er å belyse en "mellomstasjon" som en grossist er ,og en annen ting er , å få koraller til å vokse.
Lys er liv i korallrevsakvarier , og god vekst påvirker systemet bare i positiv måte .
Hos forhandlere er det hovedsaklig teknikken som sørger for stabiliteten , i akvariene våre bør vi ta biologien til hjelp også ...
for alt en vet , så må de oppgradere hos dejong etter ei stund , spørs om dette annonseres i så måte på sidene til lysleverandøren ...
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED Empty Re: DeJong Marinelife skifter fra HQI og T5 til LED

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum