Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

2 posters

Go down

Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd Empty Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

Post by Trond Erik Fri Feb 15, 2013 8:02 am

Det tyske selskapet Fauna Marin har lansert det første produktet i en serie på tre av bakterie-tilskudd til saltvannsakvarier. Produktet heter Marine Bakto Blend og skal inneholde forskjellige bakterier og enzymer spesielt utvalgt for saltvannsakvarier.

Jeg antar hensikten er to-delt: bakterier vil kunne være næring for mange organismer i karene våre, og større bakterie-populasjoner i karet vil forbruke mer næring og dermed senke næringsverdiene (analogt med karbondosering som fører til større mikrobielle populasjoner som igjen forbruker mer næring).

Det jeg personlig er litt tvilende til er om de bakteriene som er valgt ut er ideelle for karene våre. Mest sannsynlig vil de vel ikke klare å etablere seg i konkurranse med de eksisterende mikrobielle populasjonene vi har i karene våre, og vil dermed bare dø ut. Ønsker jeg å booste de mikrobielle populasjonene i karet mitt kjøper jeg heller litt ekstra fersk levende stein, for da er jeg garantert å få akkurat de bakterie-typene som man skal ha på et korall-rev, og ikke bare de typene som Fauna Marin har klart å dyrke industrielt og som de er i stand til å pakke ned i et produkt uten at de dør.

Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd Empty Re: Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

Post by Thomas Engels Fri Feb 15, 2013 11:40 am

Tilsetning av div. nyttige bakterier er "siste skrik" i Tysklannd , og blitt god butikk,så fauna marin hiver seg nok på bølgen for å få sin del av kaka ;-)
du har nok rett ,for å være sikker på å ha tilstrekkelig antall av ønskede bakterier , så må man dosere hele tiden , hvilket er en god sak for produsentene :Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd 983259709:
hos Sintef dyrkes det ønskede bakterier i svære kar (bare sjøvann og bioballer som vekstflate for bakteriene ) hvor vannet brukes i div projekter .
Men disse bakterier er saktevoksende , og spørsmålet jeg stiller meg , hvor stabil ønsket bakterieflora kan vi etablere i våre kar uten å dosere bakterier hele tiden ?
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd Empty Re: Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

Post by Trond Erik Fri Feb 15, 2013 12:29 pm

Thomas Engels wrote:Tilsetning av div. nyttige bakterier er "siste skrik" i Tysklannd , og blitt god butikk,så fauna marin hiver seg nok på bølgen for å få sin del av kaka ;-)
du har nok rett ,for å være sikker på å ha tilstrekkelig antall av ønskede bakterier , så må man dosere hele tiden , hvilket er en god sak for produsentene :Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd 983259709:
hos Sintef dyrkes det ønskede bakterier i svære kar (bare sjøvann og bioballer som vekstflate for bakteriene ) hvor vannet brukes i div projekter .
Men disse bakterier er saktevoksende , og spørsmålet jeg stiller meg , hvor stabil ønsket bakterieflora kan vi etablere i våre kar uten å dosere bakterier hele tiden ?

Advanced Aquarist Magazine hadde i 2011 en interessant og svært dyptpløyende artikkel om bakteriepopulasjoner i saltvannsakvarier: http://www.advancedaquarist.com/2012/2011/3/aafeature

En av mange konklusjoner de trekker er at et typisk saltvannsakvarium med skummer bare har 1/10 så mye bakterier som man finner på et ordentlig korallrev. Når vi vet at bakterier har mange viktige funksjoner i korallrev, blant annet ved å være nederst på mat-pyramiden og ved å ta opp næring, så er det ikke rart at man ønsker å øke disse mengdene, f. eks ved å dosere bakterier i form av produkter som beskrevet her, eller ved å tilsette mer karbon for å booste veksten av de bakterielle populasjonen.

På ordentlige korallrev består den mikrobielle faunaen av tusenvis av forskjellige bakterie-arter som holdes i relativt stabile populasjoner som kan være små eller store. Antallet av forskjellige bakterier og dermed også størrelsen på populasjonene vil holdes tilnærmet konstant siden det er en kontinuerlig flux av bakterier til og fra korallrev. Størrelsen på revet bidrar også til å gjøre disse populasjonene stabile.

I våre små akvarier tror jeg vi gjennomgår en drastisk "ensretting" i de mikrobielle floraen. For det første starter vi sikkert ikke opp med alle populasjonene og de er sikkert ikke i stabile størrelser (siden våre populasjoner etableres gjennom et lite og begrenset utvalg av LS). Min hypotese er dermed at vi kommer litt skjevt ut allerede fra starten av. Deretter vil små tilfeldigheter kunne desimere bestemte populasjoner og dermed favorisere andre. I naturen vil ikke tilfeldigheter ha mye å si siden størrelsen på de økologiske systemene på ordentlige korallrev er så store. I våre kar derimot, kan et lite mini-krasj utrydde hele populasjoner av bestemte bakterie-arter som så gir grobunn for andre arter som ellers på revene ikke utgjør store populasjoner. Over tid vil denne ensretting føre til at vi står igjen med bare forvridde bruddstykker av de mikrobielle økosystemene som finnes på ekte korallrev.

Dette gjør karene våre sårbare. Jeg tror dette er én av grunnene for "old tank syndrome". Løsningen er å stadig tilføre nye populasjoner av bakterier for å erstatte de som går tapt. Jeg tror IKKE dette kan gjøres ved å dosere bakterier fra flaske, for jeg har ingen tro på at produsentene har lykkes med å blande alle de riktige bakteriene på flaske i en slik tilstand at de overlever lagring og transport. Bakterier på flaske vil være flott mat for karene våre, vil kunne gi en midlertidig nedgang i næringsinnhold, men vil ikke kunne erstatte den naturlige bakterie-floraen. Den eneste måten vi kan gjøre det på, er ved å sette til ny levende stein med jevnt mellomrom, og ved å bytte sand/stein mellom forskjellige akvarier.

Nuvel, dette er bare en teori jeg har.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd Empty Re: Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

Post by Thomas Engels Fri Feb 15, 2013 2:02 pm

Saken med levende stein er at om man få god kvalitet , så kan man være sikker på at bakteriene er helt sikkert av rett type , men hva med stein hvor ingen liv er synlig (selv om vekten , fargen og lukten stemmer) , det er som regel de mest interessante (synlige) organismene som forsvinner først (p.g.a. forhold på transporten og lagring) , må man ikke gå ut fra at lignende skjer med bakteriene ?
Det vil alltid være bakterier tilstede på en våt stein (faktisk flere jo verre den lukter Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd 1238358945 )
men er det de samme som er der når steinen forlot havet , som de som er der når vi få den i hus ?
Et tankekors for meg var at hos denne adressen har kuttet ut levnde stein fullstendig , de bruker filtermedier og bakterier istedet (ikke helt ulikt sintef) , og ser ut til å kjøre bra med det Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd 650269930
http://www.korallenzucht-wendel.de/gb/korallen/breeding_new.html
...en annen sak er det nok ,at de er sponset , og ikke betaler den samme prisen som "vanlige" akvarister for de respektive produktene
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd Empty Re: Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

Post by Trond Erik Fri Feb 15, 2013 3:28 pm

Thomas Engels wrote:Saken med levende stein er at om man få god kvalitet , så kan man være sikker på at bakteriene er helt sikkert av rett type , men hva med stein hvor ingen liv er synlig (selv om vekten , fargen og lukten stemmer) , det er som regel de mest interessante (synlige) organismene som forsvinner først (p.g.a. forhold på transporten og lagring) , må man ikke gå ut fra at lignende skjer med bakteriene ?
Det vil alltid være bakterier tilstede på en våt stein (faktisk flere jo verre den lukter Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd 1238358945 )
men er det de samme som er der når steinen forlot havet , som de som er der når vi få den i hus ?
Et tankekors for meg var at hos denne adressen har kuttet ut levnde stein fullstendig , de bruker filtermedier og bakterier istedet (ikke helt ulikt sintef) , og ser ut til å kjøre bra med det Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd 650269930
http://www.korallenzucht-wendel.de/gb/korallen/breeding_new.html
...en annen sak er det nok ,at de er sponset , og ikke betaler den samme prisen som "vanlige" akvarister for de respektive produktene

Blir steinen behandlet optimalt, dvs at tempen holdes konstant, den holdes fuktig, og vannverdiene ikke endres, så vil nok de forskjellige bakteriene overleve. Men dette er umulig i praksis, og det vil være en reduksjon i mengden bakterier der de mest sensitive artene vil minke mest. Derfor vil så og si all stein vi får tak i ha endringer i bakterie-populasjonene, og i enkelte tilfeller vil nok enkelte arter, som spiller en økologisk rolle på korallrev, være helt desimert.

Levende stein i seg selv har ikke noen verdi annet enn å fungere som hjem for diverse mikroorganismer. Kan man klare å etablere disse bakteriene i systemer uten bruk av levende stein, så vil det fungere like godt. Men da må man noe som replikerer alle de anaerobe områdene som finnes i god levende stein (f. eks keramikk, Matrix, baller, osv). I tillegg må systemet podes med de riktige bakteriene fra starten av.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd Empty Re: Fauna Marin lanserer en serie av produkter for bakterie-tilskudd

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum