Fredrik og Helenes 20l

+3
Trond Erik
Pia K
slapoe
7 posters

Page 1 of 2 1, 2  Next

Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Wed Jan 30, 2013 5:36 pm

Hei alle! Fredrik og Helenes 20l  650269930


Vi må vel også lage oss en tråd med karet vårt. Nå har karet vært oppe å gå i litt over en mnd og vi har vært igjennom to alge oppblomstringer, først en liten brun og så en stor grønn. De grønne algene er på vei til å forsvinne fra sand og stein, men glasset blir fremdeles grønt etter ganske kort tid (par dager). Siden koralsand (3 cm) og LS (2 kg) ble hatt i ved oppstart har vi kun kjøpt en liten hvit eremitt. Vi venter på vanntest-kit og varmekolbe, når vi får dette er planen å kjøpe et par små klovner hvis vann verdiene er gode. Etterhvert håper vi også på noen koraller så vi kan få litt fine farger! Mye spennede liv i og på LS så vente tiden har ikke vært lang! Fredrik og Helenes 20l  364988687:

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Pia K Wed Jan 30, 2013 6:01 pm

Hei og Velkommen! Fredrik og Helenes 20l  650269930

Er flere nybegynnere her inne, deriblant meg selv, samt at det og er folk med masse kunnskap!

Blir morsomt å følge dere videre Fredrik og Helenes 20l  364988687:
Pia K
Pia K
 
 

Antall Innlegg : 120
Ryktepoeng : 18
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Stjørdal / Røros

http://www.piakoteles.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Wed Jan 30, 2013 6:05 pm

slapoe wrote:Hei alle! Fredrik og Helenes 20l  650269930


Vi må vel også lage oss en tråd med karet vårt. Nå har karet vært oppe å gå i litt over en mnd og vi har vært igjennom to alge oppblomstringer, først en liten brun og så en stor grønn. De grønne algene er på vei til å forsvinne fra sand og stein, men glasset blir fremdeles grønt etter ganske kort tid (par dager). Siden koralsand (3 cm) og LS (2 kg) ble hatt i ved oppstart har vi kun kjøpt en liten hvit eremitt. Vi venter på vanntest-kit og varmekolbe, når vi får dette er planen å kjøpe et par små klovner hvis vann verdiene er gode. Etterhvert håper vi også på noen koraller så vi kan få litt fine farger! Mye spennede liv i og på LS så vente tiden har ikke vært lang! Fredrik og Helenes 20l  364988687

20 liter bare? Wow. Et ordentlig nano-kar Fredrik og Helenes 20l  650269930. Hvordan renser dere vannet? Hva slags lys bruker dere?

Ellers synes jeg 20 liter er litt lite for et klovnepar. De er riktignok ganske stasjonære, men hunnen kan bli ganske stor. Finnes mange bedre alternativer, men kanskje ikke så attraktive Fredrik og Helenes 20l  3128408633. Jeg kunne tenkt meg et goby og reke-par selv var jeg dere.

Har dere bestemt dere for hva slags koraller dere vil ha, da? Dere kan sikkert få mye avleggere av folk her på forumet.

Og velkommen til forumet Fredrik og Helenes 20l  364988687
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Wed Jan 30, 2013 7:03 pm

Her var det kjapp respons, morsomt! Fredrik og Helenes 20l  650269930

Det er et aquael 20l http://reefshop.mystore3.no/products/nano-reef-20-svart Med original pumpe og lys.

Vi bytter ca 5l i uka som vi kjøper ferdigpå Tamlade for 4kr litern, samtidig med at vi bytter vann tar vi ut filterne og vrir dem opp litt i vannet vi har tatt ut, vender også sanden litt med pinnen til alge skraperen før vi tar ut vann. Vi etterfyller 1-2 dl daglig med kaldtvann fra springen, vurderer å kjøpe en dunk med osmose-ferskvann neste gang vi er på lade. Saltmåleren er sånn dupp type, har ikke hatt synlige (målbare) avvik.

Har lest at klovner gjerne vil ha litt mer plass en de 20 små literne vi har, men har også sett dem i enda mindre kar. I tillegg til at de selvfølgelig er på bildet på eska (til karet) og at de hadde et klovne par i et tilsvarende kar på Aqvasia Tiller. Saltvann og klovne par var liksom utgangspunktet, så på tross av det ikke er ideelt har vi ikke slått det fra oss. På butikken er de jo ca 2 cm da må karet være tilstrekkelig, hvor raskt vokser de? Kan det være en ide å ha dem til de blir større også vurdere å gi dem bort/oppgradere hvis de vokser "ut av karet"?

Koraller har vi ikke peiling på, har sett litt på det og det ser ut til å være en formidabel jobb å sette seg inn i navn og hold av koraller. Synes ikke de på butikkene i Trondheim svarer til det en ser på bilder på nett, mye mindre farger. Tror vi har lyst på SPS små stein koraller? Fredrik og Helenes 20l  650269930 Det får komme litt etterhvert!

Har prøvd å lagt ut noen bilder på galleriet her Fredrik og Helenes 20l  650269930

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Wed Jan 30, 2013 7:43 pm

Heh, jeg visste ikke engang at man kan kjøpe saltvann på TAM Lade.

Den vanligste klovnefisken, Amphiprion occelaris (https://sano.norwegianforum.net/t2-amphiprion-occelaris), blir vel opp til 9 cm i lengde. Jeg tror ikke mange vil si at så store fisk skal holdes i 20 liter, www.liveaquaria.com har vel 75 liter som minstevolum. Men dere kan selvsagt kjøpe små klovnefisker og så kvitte dere med dem når de blir for store. Det er egentlig helt vanlig; veldig mange av oss har fisker som i fullt utvokst alder blir for store for karene våre Fredrik og Helenes 20l  3128408633.

Noen koraller er svært enkle å holde (andre er svært krevende). Problemet deres blir vel mest å finne noen som ikke blir for store for karet Fredrik og Helenes 20l  650269930. Jeg anbefaler dere å dra på hjemmebesøk til andre saltvannsakvarister her i byen så kan dere både få inspirasjon, råd og tips og kanskje noen avleggere for en billig penge. Sånn rent umiddelbart vil jeg si at knapper (Zoanthus) vil være perfekt, de er fargesterke, enkle å holde og vokser ikke oppover (bare utover), så de tar ikke plass fra fiskene. Men det er MANGE andre.

Kult dere tar i bruk galleriet, jeg hadde glemt det eksisterte Fredrik og Helenes 20l  650269930. Når man først har lagt ut bilder der er det enkelt å også legge ut her, om dere vil.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Wed Jan 30, 2013 8:16 pm

Når du sier det skal jeg teste om jeg får lagt ut et bilde fra i dag her: [img]Fredrik og Helenes 20l  Img_2911[/img] Også kan jeg samtidig benytte anledningen til å spørre om vi børe "luke" vekk algeklumpen?

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Wed Jan 30, 2013 8:19 pm

Ja, røsk den bort så blir karet kvitt mye akkumulert næring.

PS: fint om dere stemmer på forumnavn, hvis dere ikke allerede har gjort det, da.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Eric Nguyen Thu Jan 31, 2013 11:53 am

slapoe wrote:Når du sier det skal jeg teste om jeg får lagt ut et bilde fra i dag her: [img]Fredrik og Helenes 20l  Img_2911[/img] Også kan jeg samtidig benytte anledningen til å spørre om vi børe "luke" vekk algeklumpen?
Hei og velkommen til saltvann-verden
Jeg tror ikke det blir problem om du ta bort algeklumpen, Fredrik og Helenes 20l  999197877
Eric Nguyen
Eric Nguyen
 
 

Antall Innlegg : 134
Ryktepoeng : 16
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Trondheim

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Thomas Engels Mon Feb 04, 2013 1:54 pm

Bittesmå saltvannskar er ikke enkle å drive , og belastningen av fisk , som ikke passer til systemet , kan fort resultere i problemer , som gjør at man fort kan miste lysten av projektet.
20 liter er ikke mer enn en gullfiskbolle , mens de som skal bo der , ha MYE større krav enn "ferskvannsnemo" (om man kalle gullfisk slik Fredrik og Helenes 20l  650269930 )
Jeg tror ikke at vannbytter på 5 l i uka kan hamle opp med belastningen av to klovnefisk i lengden , selv om de skulle ta til takke med plassen.
Ihvertfall ikke om de fores på forsvarlig vis.
Det er synd at produsenter og selger av nano systemer ofte prøver å vekke feil intrykk av muligheter i slike små system , de har sin berettigelse når dyr og vedlikehold er tilpasset , men kan fort bli en dårlig start på en fin hobby, om man ikke tar hensyn til dette.
Jeg ville ha fulgt rådene til Trond Erik , og gått for maks to mini gobier når det gjelder fisk, samt større vannbytte intervaller og kanskje introdusert noen makroalger som kan ta unna næring før den hoper seg opp.
Thomas Engels
Thomas Engels
 
 

Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Bosted : Orkanger

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Sat Feb 09, 2013 12:57 am

Hei igjen, nå har det hendt litt siden sist. Fisk og mer utstyr er i hus (kjøpt før vi fikk det siste svaret her).

Får begynne med det første først, på mandag var eremitten vår sporløst borte. Den er riktignok veldig liten men det er uansett merkelig at den skal bli helt borte. Den hadde forlatt skjellet sitt på sanden og mer vet vi ikke. Vi har lett så godt det lar seg gjøre med øynene og vet ikke helt hva mer vi kan gjøre.
Vi hadde ventet en mnd på 25W varmekolbe fra reefshop, men det viste seg vanskelig å få taki så de spurte om de kunne sende en 50W i stede. Samme ytre mål og skulle ikke gjøre karet varmere så det har vi nå fått. Vi har også fått er test kit fra API, spurte på saltvannsforum før vi kjøpte, men kan se ut som om det ble litt feil alikevel. API har et reefmasters test kit og et saltwater test kit. Vi skulle vel begynt med salt-water( pH, ammoniakk og nitritt) , men har altså kjøpt reefmasters. Vann verdiene var som følger: NO3- ca 10, PO^3-4 mellom 0 og 0.25, KH 9/161 ppm, Ca2+ 400 ppm, saltinitet 1.022, temp 26.
To klovnefisk er det også blitt, de er ca 2 og 2,5cm og veldig livlige. Kun en av 4 typer for har falt helt i smak og da blir det mest spist på direkten. om vi forer med noe annet tar de det gjerne og spytter det ut igjen endel ganger før de bestemmer seg for om de vil spise det. Det er ekstremt mye ormer, når vi renser filteret er det kanskje 50 stk synlig på overflaten der, og det samme i karet på nattestid. De er alt fra noen mm til 7-8cm. Har også funnet noe som ser ut som tomme rekeskall ca 1 cm lange.


slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Sat Feb 09, 2013 8:19 am

Hva er forskjellene på de to test-kitene da? Jeg mener, hvis kitet inneholder de tester du er interessert i så har det vel ingenting å si hva det heter? Eller var det noen tester som manglet i det kitet dere fikk?

Hva slags fór er det dere gir til fiskene da?

Saliniteten er for lav og bør justeres sakte opp.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Sat Feb 09, 2013 9:15 am

Hei og igjen takk for kjapt svar!

Forskjellen på test settene er at det vi har tester KH Calsium Fosfat og Nitrat, mens det andre tester ammoniak ph og nitrit. Virker som det vi har er anbefalt for folk med koraller osv, mens det andre er for saltvann generelt. Hva er det viktig at vi tester nå i starten?Fredrik og Helenes 20l  650269930
Når du sier det med saltet er det forresten sannsynligvis 1.024. Jeg skal prøve å forklare, da vi kjøpte de første dunkene med saltvann målte de for oss på butikken til 1.024. Vår måler har derimot hele tiden målt ca 1.022, så trolig viser den bare litt feil.
Tanken var at om vi legger oss på samme nivå som butikken blir det lettest mulig å vedlikeholde. Desverre er de ikke konstante, sist vi kjøpte viste vår måler 1.020 så det har vi saltet opp. Har også lest at høyt saltnivå er viktigst for å gi koraller sterke farger, mens fisk ofte trives med laver saltnivå. Vi må vel få kontroll målt måleren igjen så vi er helt sikker på hva den faktisk sier oss. Vi har en sånn dupp sak. Vi har jo ingen koraller enda, men plan er jo å skaffe det etterhvert, hva synes du saltnivået vårt bør ligge på?

Foret er tetra marine menu 4 i 1, men det står på tysk fransk nederlansk og italiensk så særlig mer vet vi ikke. Ble kjøpt på akvasia sammen med fisken.

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Sat Feb 09, 2013 5:07 pm

slapoe wrote:Hei og igjen takk for kjapt svar!

Forskjellen på test settene er at det vi har tester KH Calsium Fosfat og Nitrat, mens det andre tester ammoniak ph og nitrit. Virker som det vi har er anbefalt for folk med koraller osv, mens det andre er for saltvann generelt. Hva er det viktig at vi tester nå i starten?Fredrik og Helenes 20l  650269930
Når du sier det med saltet er det forresten sannsynligvis 1.024. Jeg skal prøve å forklare, da vi kjøpte de første dunkene med saltvann målte de for oss på butikken til 1.024. Vår måler har derimot hele tiden målt ca 1.022, så trolig viser den bare litt feil.
Tanken var at om vi legger oss på samme nivå som butikken blir det lettest mulig å vedlikeholde. Desverre er de ikke konstante, sist vi kjøpte viste vår måler 1.020 så det har vi saltet opp. Har også lest at høyt saltnivå er viktigst for å gi koraller sterke farger, mens fisk ofte trives med laver saltnivå. Vi må vel få kontroll målt måleren igjen så vi er helt sikker på hva den faktisk sier oss. Vi har en sånn dupp sak. Vi har jo ingen koraller enda, men plan er jo å skaffe det etterhvert, hva synes du saltnivået vårt bør ligge på?

Foret er tetra marine menu 4 i 1, men det står på tysk fransk nederlansk og italiensk så særlig mer vet vi ikke. Ble kjøpt på akvasia sammen med fisken.

I starten er det viktig å følge med på verdiene av ammoniakk eller nitritt og nitrat, for det forteller når karet er ferdig med den første modningen og er klart for å ta i mot større dyr som fisker og enkle koraller. I tilegg må du ha kontroll på salinitet og pH/karbonat. Kalsium og magnesium har mest betydning for koraller.

Jeg forsøker å holde meg på en salinitet på 1,026, som de fleste andre saltvnnsakvarister. Det er denne verdien som er mest vanlig på korallrev i naturen.

Jeg kan tenke meg at klovnen deres ikke er så hypp på det grønne flak-foret i Tetra Marine Menu, for det er rent vegetabilsk og kanskje ikke helt i blinken for dem?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by TorErik Wed Feb 13, 2013 3:16 pm

Hei! Artig å se at det er flere en meg som kjører nona karr. Har hatt mitt oppe å kjøre i 4-5 mnd nå ca, 17 liter aquabox. Det funker som hakka møkk det selv om jeg har valgt å ikke ha fisk oppi da. Hehe.
TorErik
TorErik
 
 

Antall Innlegg : 214
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : Levanger

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Ingdal Heidi Wed Feb 13, 2013 3:56 pm

Tor erik sitt nanokar er kjempefint. Jeg har lyst til å gjøre om 30 litern på skrivebordet til saltvannskar.
Jeg er også nybegynner og suger til meg info fra alt og alle. Jeg har selv et lite clown hotell på 60 liter og som fungerer ypperlig.
Så velkommen og legg ut bilder i tråden så vi andre ser hvordan det går . Fredrik og Helenes 20l  364988687
Ingdal Heidi
Ingdal Heidi
 
 

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03
Bosted : Orkdal

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Pia K Wed Feb 13, 2013 4:09 pm

Ja, Nanokar fascinerer meg! Har lyst å kjøpe et til pappa i bursdagsgave slik at det kan være litt mitt og Fredrik og Helenes 20l  1238358945 Men det krever vel en god del for å holde stabile verdier?
Pia K
Pia K
 
 

Antall Innlegg : 120
Ryktepoeng : 18
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Stjørdal / Røros

http://www.piakoteles.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by TorErik Wed Feb 13, 2013 5:51 pm

Slik ser mitt ut per i dag. Luka ut et halvlitersmål med Caulerpa i går, så ikke fullt så grønt som det bruker å være nå. hehe
Av koraller så er det 6 typer knapper, 2 typer skiver, Ricordea Yuma (6-7 stk), Montipora Digitata , Montipora Capricornis , Acropora Sp, Sarcophyton Sp, Sinularia Flexibilis, Stjernepolypper, Xenia og en fersk avlegger av Heliopora.
Og en solid overdose med boble-alger....
Fredrik og Helenes 20l  Nano_latest
TorErik
TorErik
 
 

Antall Innlegg : 214
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : Levanger

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Mon Feb 18, 2013 10:24 pm

Hei igjen.

Etter at vi fikk fiskene i karet, ble det brune alger igjen, de gikk over til grønne, og nå holder de grønne på å forsvinne.
På fredag var vi på Akvasia og kjøpte oss en turbosnegle og en electric blue eremitt, så er redd for at de kanskje ikke får nok mat, nå som algemengden minker??

Tor Erik, du hadde helt rett angående de grønne flakene, de spiser disse også - men med noe mindre "entusiasme". Har også lagt merke til at det har blitt mye mindre småkryp, har sett at fiskene har vært på jakt.
Eremitten har funnet seg en hule mellom våre to stener, så der sitter den å gjemmer seg når den ikke er ute å spiser alger. Tror også den har drept to små røde tubeworms.

Vi har ikke fått kontrollmålt saltmåleren ennå, så vet ikke om den stemmer - men verdiene er i hvert fall stabile.
I går målte vi flere andre verdier også;
KH = 196,9 PPm
Fosfat; verdien ligger på mellom 0 og 0,25
Nitrat; ca 5.0
Nitritt; 0-0,1

Har tatt masse bilder, så skal få lagt ut noen snart!

Helene og Fredrik

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Fri Apr 12, 2013 8:58 am

Hjelp eremitten vår junior har de to siste dagene oppført seg rart! Først har den stått nesten urørlig i to dager og holdt seg inne i skallet sitt slik at vi ikke har kunnet se den. Nå har den forlatt skallet og lagt seg på ryggen i sanden der veksler den på å ligge helt stille og å bevege klør/føtter. Det er en stor elektrickblue. Vi tror den enten holder på å bytte skall igjen eller holder på å dø, hvis den er døende tenkte vi det kanskje kunne være av sult? Vi har tenkt å dra å kjøpe noe mat til den i dag, annet enn det vet vi ikke hva vi kan gjøre. Tips?

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Fri Apr 12, 2013 9:00 am

slapoe wrote:Hjelp eremitten vår junior har de to siste dagene oppført seg rart! Først har den stått nesten urørlig i to dager og holdt seg inne i skallet sitt slik at vi ikke har kunnet se den. Nå har den forlatt skallet og lagt seg på ryggen i sanden der veksler den på å ligge helt stille og å bevege klør/føtter. Det er en stor elektrickblue. Vi tror den enten holder på å bytte skall igjen eller holder på å dø, hvis den er døende tenkte vi det kanskje kunne være av sult? Vi har tenkt å dra å kjøpe noe mat til den i dag, annet enn det vet vi ikke hva vi kan gjøre. Tips?

Dette er jo et oppegående akvarium med fisker som mates, da høres det rart ut at den skal dø av sult. Er vannverdiene i orden? Kanskje det bare er alder.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Fri Apr 12, 2013 10:23 am

Vannverdiene har vært stabile. Skal måle igjen i kveld, ja fiskene får mat 3-4ganger om dagen å ser ut til å trives:)

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Fri Apr 12, 2013 10:35 am

slapoe wrote:Vannverdiene har vært stabile. Skal måle igjen i kveld, ja fiskene får mat 3-4ganger om dagen å ser ut til å trives:)

Da skulle det være nok mat til eremitter også. Selv om de ikke får i seg fiskematen, så vil fiskebæsjen føre til at alger og småkryp trives i karet som direkte og indirekte er mat for eremitter. I et normalt fungerende kar med fisker skal eremitter overleve uten ekstra mating.

Og har du stabile, gode verdier, så høres det ut som noe annet er galt, f. eks sykdom eller alder. Har du flere eremitter eller bare denne ene? Har du hatt noe død i karet i det siste?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Fri Apr 12, 2013 12:23 pm

Kom hjem fra skolen nå og da var den død :/ ikke fått målt alle vann verdier enda. men har funnet ut at vannet er litt varmere enn det bruker å være. Termostaten står på 25 og vannet pleier og holde ca 27grader men termostaten kikker alikevel inn med jevne mellomrom. Nå var vannet 30 grader. Litt trist da vet ikke om det er noe vi kunne gjort, tatt den ut feks? prøvd å håndmate den?

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by slapoe Fri Apr 12, 2013 12:29 pm

Vi har ikke hatt noe annet som har død på flere måneder, veldig tidlig hadd en vi en liten hvit eremitt som etter noen uker forlot skallet sitt og ble borte. Vi har ikke hatt noe annet enn den som har dødd. Fylte etter karet med litt kaldt vann nå og selv om termometeret viser 29 grader lyser det av termostaten(den lyste ikke i stad da det var 30 grader).
Vi har en 50w theow termostat, skulle ha en 25w men etter å ha ventet en mnd på den så sa han på reefshop at det ikke var noe i veien for å ha en litt kraftigere termostat. Tror den vi har er beregnet for 20-50l og 25w var 10-30 eller noe. Var ikke målbart nitrat i vannet nå, men vi har en litt billig test så jeg er ikke helt sikker på om den er nøyaktig.

slapoe
 
 

Antall Innlegg : 14
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2013-01-28
Bosted : Risvollan

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Trond Erik Fri Apr 12, 2013 12:31 pm

Crazy thought. Kan det være at det dere har trodd var eremitten bare var restene etter et hamskifte og at eremitten er i fin form inne i sneglehuset sitt? Restene etter et hamskifte ser helt ut som en naken eremitt, og de kan ligge i sanden i flere dager og tilsynelatende røre på seg i vannsirkulasjonen. Eremitten vil da holde seg urørlig i sneglehuset sitt inntil den nye hammen har hardnet.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Fredrik og Helenes 20l  Empty Re: Fredrik og Helenes 20l

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum