Korallkompatibilitet

2 posters

Go down

Korallkompatibilitet Empty Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Tue Jul 07, 2015 8:12 pm

Hei,

Mange lurer på hvilke koraller som vil brenne hvilke andre koraller, men denne informasjonen er vanskelig -- om i det hele tatt - tilgjengelig. Samlet sett sitter vi på enormt mye erfaring med kompatibilitet mellom koraller, men ingen ser ut til å ha forsøkt å samle denne informasjonen i en slags samlet oversikt. Jeg tenkte jeg skulle se om jeg kan gjøre dét.

Det jeg ønsker å lage er en enkel tabell som lister alle vanlige koraller vi har, og så viser om korallen vil bli brent, eller brenne, andre koraller den måtte komme i kontakt med. Premisset er at én korall-art alltid vil brenne en annen, uavhengig av forhold ellers (slik at dette ikke påvirkes av f. eks størrelsen på koloniene, vannkvalitet, lysmengde, osv). Jeg håper premisset holder vann, men det vil vise seg.

Jeg har engasjert Reef Central og vil muligens forsøke å få folk fra andre fora til å hjelpe også. Som med så mye annet blir det best når mange deler sine erfaringer. Slik ser tabellen ut så langt:
Korallkompatibilitet Uten%20navn_11
Tabellen leses ved at man finner korallen man er interessert i i første kolonne, og så leser bortover raden. Rød farge (med minus) betyr at korallen vil bli brent i kontakt med korallen i kolonnen over. Grønn farge (med pluss), betyr at den ikke vil bli brent i kontakt med korallen i kolonnen over. Eksempel: Den populære korallen Montipora digitata vil derfor bli brent dersom den kommer i kontakt med Acropora millepora og Pavona varians, men vil ikke brenne seg selv (duh).

Jeg setter kjempepris på om dere som leser også deler deres erfaringer!
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Wed Jul 08, 2015 7:10 pm

Oppdatert tabell:

Korallkompatibilitet Uten%20navn_14
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Konrad Wed Jul 08, 2015 8:32 pm

Noen arter kommer greit overens. Mulig å sette disse møtene med gult f.eks?
Hos meg ser jeg at Monti Capricornis og en som ligner veldig på Monti Danae går fint i lag, dette gjelder også Monti digitata og grønn capricornis med lilla voksekant.
Grønn akropora stag( mener det skal være en Tumida men kan ta feil) gikk greit sammen med akro humilis men vokste mye fortere og vant plass ved å vokse direkte på korallen, men uten å brenne den.
Når det gjelder en annen og ganske forskjellig art, rød skive (Discosoma variant) er denne ganske hard mot egentlig alle mine sps jeg har sett den har vært borti, og noen andre. Jeg har bevisst brukt den til å fjerne montipora-dekte områder på steiner. Ingen av de andre forskjellige skiver jeg har hatt har vært i nærheten så aggressiv.

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Wed Jul 08, 2015 10:08 pm

Gode ideer:

Korallkompatibilitet Uten%20navn_15
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Konrad Thu Jul 09, 2015 7:32 pm

Ser jo dritbra ut Korallkompatibilitet 364988687

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Sun Jul 19, 2015 10:17 am

Skrev et innlegg i tråden på RC og orker ikke oversette:

I wonder how much relatedness is a component in whether a coral will burn another. Two corals of the same species is not expected to burn eachother (that's why a colonial animal like most of our corals do not die as the various polyps make war on eachother), and possible also not two corals of the same genus. This follows from the assumption that burning is a behaviour intended to drive off would be competitors for resources like light and water current, and that thus only "others" would be burnt, whereas "self" would be spared. If so, would the severity of the burn be proportional to fylogenetic distance between the species? In other words, would two rather distantly related species be more expected to burn eachother than two closely related species? If we assume that one coral will not burn another as a result of recognizing some molecular markers that signals they are closely related, then I would assume that distantly related corals would share less such markers (because they are evolutonary distant) and hence be more prone to burn eachother.

I hope the data we are collecting will help to test this hypothesis. Below is a figure from Budd et al (2012) which displays the fylogenetic tree of various corals based on rRNA analyses. The tree shows how related the corals are. The closer they are located in the tree (the shorter the distance between them when following the connecting lines), the more closely related they are, and the more similar (both when looking at the shame of the coloni, its polyps, coenesteum, corallites, septa, as well as, internal structures like DNA sequences and, in this case more importantly, the molecular structures that other corals would come in contact with upon touching) they will be.

Korallkompatibilitet Uten%20navn_20

So I will glance to this figure as more and more data come in.

As a sidenote: It is these data that are causing huge revisions in corals taxonomy these days. An example being the Favia genus. Originally coral species found both in the Atlantic and the Pacific were assigned to the Favia genus based on morphological similarities. New studies, including molecular studies like the one above (one can see that F. leptophyllia is quite distant from F. fragum), have shown that, as expected, corals from the Pacific and the Atlantic show sufficient differences, particularly on the molecular level, to deserve placement in separete genuses. Because of this, only Atlantic corals are now kept in the Favia genus (actually only F. fragum) while Pacific species have been moved to the Dipsastraea genus. Another genus that has been thoroughly shook up lately is Scolymia (just look how corals named Scolymia in the figure above are located in various places and not clustered together as one would expect from corals in the same genus).
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Sun Jul 19, 2015 6:23 pm

Etter at jeg har begynt å få inn motstridende erfaringer har jeg blitt nødt til å endre oppsettet igjen. Går ikke med én farge for å illustrere antall observasjoner av forskjellig utfall. Så nå er jeg tilbake til at man leser tabellen ved å ta utgangspunpt i oransje kolonne. I hver celle med observasjoner vil man så finne tre tall (x,x,x); det første tallet er antallet observasjoner der korallen i oransje brenner korallen i blått, det andre tallet er antellet observasjoner der koralle i blått brenner korallen i oransje, og det tredje tallet er antallet observasjoner der ingen brenner hverandre.

Dersom dere har forslag til bedre måte å få frem alle dataene på er dere hjertelig velkomne Korallkompatibilitet 364988687

Korallkompatibilitet Uten%20navn_21
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Konrad Mon Jul 20, 2015 9:43 pm

Det er en imponerende mengde data du har ordnet her :-)
Skjønner godt det kommer inn motstridende observasjoner og det må man jo ta hensyn til.
Jeg lurer på om det finnes en måte eller program som klarer på bakgrunn av celledata/verdiene justere en farge selv som forteller hva vi kan forvente skjer i det møtet? Hvis dette er mulig, kan man kanskje ta en grunnfarge på hver akse, f.eks blå og gul, som blir grønn om man blander dem likt, og få en gradert farge der grønn da blir nøytral dvs at korallene kommer overens eller at det er såpass motstridene observasjoner at man ikke kan si noe sikkert om hvem som vil vinne. Skjult i celledata ligger da de 3 observasjonsverdiene, men synlig kan den samlede mengde observasjoner vises.

Tabellen er allerede stor og blir sannsynligvis større etterhvert, så en slags søkefunksjon samt måte å scrolle nedover eller bortover hadde vært fantastisk. Tabellen blir da et program det linkes til slik at det er mer lesbart. Er på ingen måte noen dataekspert så det er mulig dette blir vås.... :-)

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Tue Jul 21, 2015 8:42 am

Hehe, jeg har tenkt på det med gradient-farger selv. Om ikke det finnes et program som genererer en farge å bakgrunn av tallene, så kan jeg jo gjøre det selv manuelt. Uansett, venter med dette til senere.

Har også tenkt på å presentere informasjonen i et data-program, men det spørs om jeg vil være i stand til å lage det.

Uansett kan informasjonen legges inn i arts-databasene våre slik at når man f. eks leser om Montipora digitata, så får man vite hvilke koraller som vil brenne den og hvilke den selv vil brenne (blir brent av Acropora millepora, Discosoma sp., Pavona sp., Pavona varians og Seriatopora hystrix, lever i fred med seg selv og M. capricornis).
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Konrad Sat Aug 08, 2015 9:47 am

Hei, hvordan går det? Tikker observasjonene inn eller har det stoppet opp?

Har forsøkt meg litt på excel og det går veldig fint å få til ei rute med søkefunksjonen Finn.kolonne (hlookup) der man kan skrive inn navnet og få opp den aktuelle korallen f.eks i aller første kolonne og dermed lett sammenligne de andre korallene opp mot denne ved å scrolle nedover. I fullversjonen kan man opprette ei dropdown liste med akkurat de artene man har i lista til enhver tid og dermed blingser man ikke på navnet heller.

Det er ser jeg fine muligheter for å gradere cellefargen og lettere se resultatet av møtet mellom de to korallene. Fargen blir grei om aksene er rød og blå, og nøytral er gul. Da får man fine klare graderinger som er lett å se. Fargeformateringen kan baseres på flere formateringsregler alt etter hvordan man vil skrive inn verdiene på observasjonene i cella.

Tabellen blir da ganske lettlest, og kanskje flere ser på den og vil komme med sine bidrag. :-)

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Trond Erik Wed Aug 12, 2015 8:41 am

Gode forsla, @Konrad. Akkurag nå har jeg det supertravelt med andre ting, men skal se på dette senere (og også svare PM Korallkompatibilitet 1681146538 )
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Korallkompatibilitet Empty Re: Korallkompatibilitet

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum