Formering av seriatopora?

2 posters

Go down

Formering av seriatopora? Empty Formering av seriatopora?

Post by Konrad Sun Jul 05, 2015 9:46 am

Har sett at min pocillapora damicornis har formert seg i avleggerkaret tilknyttet hovedkaret og vet at dette jo lett kan skje. Men her ser jeg til min store overraskelse at poci brenner naboen som også er kommet fra "ingenting". Ser også nå at den ene ikke er poci men seriatopora type "birds of paradise". Denne arten har jeg hatt siden 2009, og trodde ikke den kunne formere seg på den måten. Prøvde søke litt men ser ikke at det skal være vanlig at sånt skjer, og tror ikke det kan være kjønnet formering siden jeg opprinnelig startet bare med en fragg, selv om damicornis jo også bare startet med en fragg da...
Koloniene er veldig like men jeg ser (selv om det ikke kommer tydelig fra på bildet) at polyppene på seriatopora er ordnet i de spesielle og karakteristiske rekkene man aldri finner på damicornis.

Formering av seriatopora? IMG_6123


Under her ser man flere nypåslag av damicornis på powerheaden, samt del av gamlekolonien med seriatoporaen som jeg mistenker har fått til formering der 2 andre små kolonier ble resultatet. Avstanden mellom morkolonien og nye kolonier er 60-70 cm. Underlig, og jeg lurer på hvor sjeldent dette egentlig er. Tviler på at jeg har sååå fantastiske forhold at de gjør dette i ren ekstase, da er det vel mer en stressindusert polyppkasting i desperasjon som har skjedd Formering av seriatopora? 3795811364
Formering av seriatopora? IMG_6125

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Formering av seriatopora? Empty Re: Formering av seriatopora?

Post by Trond Erik Sun Jul 05, 2015 11:41 am

Veldig spesielt...tror jeg. Jeg tror heller ikke dette egentlig er snakk om kjønnet formering (altså at koloniene dine har "gytt" slik at karet har blitt fullt av kjønnsceller som så har endt opp med nye kolonier på nye plasser). Slik kjønnet formering har jeg aldri hørt har skjedd i akvarier.

Men også det at enkelt-polypper har slitt seg løs og festet seg på et nytt sted, er vel ganske uvanlig?
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum