Blunder med buffern.

Go down

Blunder med buffern. Empty Blunder med buffern.

Post by Konrad Tue Mar 17, 2015 11:37 am

Jepp, da ble det gjort en glipp her i forrige uke. Kalibrerte dosererne for KH og Kalsium for her er vi nøye på ting Blunder med buffern. 364988687 , men å sette dosererne i vanlig drift igjen..., nei det ble jo for mye å huske på!! Blunder med buffern. 3487165708
Oppdaget det først da jeg stusset over at forbruket i dunkene virket lite, og målte KH med et test sett som jeg vet måler ca 1 KH mer enn reelt er. Måler da vannet til bare 5,4 dKH, og så lavt har jeg vel aldri vært noensinne. Heldigvis har jeg tilkoblet et annet kar på samme system, med motsatt lysperiode, så ph falt ikke i bunn på natta.

Nå er endel vann byttet, KH oppe på 9,3 igjen og stabil, men ph som før lå mellom 7,95 og 8,20 er nå ganske lav hele tiden med mellom 7,8 og 7,95 stort sett. Ph måler er kalibrert, testet og ingenting annet er forandret. Det jeg ser i karet er at det på noen LS der koraller har dekket steinen, er tendenser til nekrose, sannsynligvis som følge av for surt miljø like under overflaten der. Mulig det har blitt en endring i ORP som gjør at ph ligger så lavt nå? Er ingen ekspert på redox og har heller ingen måler på det, men det er ikke så mye annet som kan forårsake ph-endringen tror jeg. CO2 er normalt. Regner med det går seg til..., bare så teit at jeg nå blir borte på reise til mai da Blunder med buffern. 1371890812
Murphy kom på kaffe ja....

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum