Mat fisk med skjell

Go down

Mat fisk med skjell Empty Mat fisk med skjell

Post by Konrad Sun Feb 08, 2015 1:38 pm

Blåskjell er god mat til mange fisk og vanligvis lett å skaffe enten det er fra ferskvaredisken eller fra sjøkanten. Den kan serveres som opphakket innmat, halvskjell festet på stein med strikk eller på andre måter. Jeg pleier henge hele åpnede skjell i algeklypa på glasset for da varer dem lengre, ofte mange timer, og bare fisk har tilgang. Slipper en haug med børsteormer, og eventuelle eremitter, sandsnegler og andre åtseletere.

Jeg lager meg fester av kabelstrips i forskjellige størrelser som jeg bruker om og om igjen, bare smetter dem inn på skjellet og setter klypa på. Det blir som en fórings stasjon der fisken har tid til å spise en stund.
Spesielt er dette en svært god måte å få visse fisk som er vanskelig i matveien til å overleve.

Mat fisk med skjell IMG_6117

Mat fisk med skjell IMG_6115

Mat fisk med skjell IMG_6119

Oppbevarer 5-10 passe rene levende skjell i slengen i romtemperatur i ei bøtte med med sjø, en luftestein og en porøs levendestein/svamp eller lignende. Dette holder i massevis og de kan oppbevares ganske lenge på denne måten. Vi snakker da mange uker. Blåskjell er tøffe skapninger og ikke bare tåler mye men de trives ofte i høyst varierende forhold både når det gjelder salinitet, temperatur og tørrlegging. Derfor kan de også ligge tørt i kjøleskapet noen dager, men ofte ikke stort mer enn en uke.
Om man henter selv bør man ikke hente i veldig forurensede områder (som småbåthavnas slipsetting eller spyleplass) siden det er filterspisere vi har med å gjøre, og det er derfor også greit å sjekke blåskjellvarselet.

Men det er altså selvfølgelig mulig å finne levende blåskjell i ferskvaredisken også da Mat fisk med skjell 650269930

Konrad
 
 

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16
Bosted : Brønnøysund

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum