trenger tips og anbefallinger for nybegynner

5 posters

Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Thu Jul 11, 2013 9:04 pm

Heisann
Først og fremst vil jeg takker Tor Åsmund for han har tipset meg om denne siden her.
Mitt navn er Marcus - bor i Stjørdal og drive noen år med ferskvannsakvarium. Siden grossisten min (ja jeg har et webbutikk) "plage" meg å begynner med saltvann også har jeg tenkt litt om det. Så det jeg tenkte meg er et akvarium med ca 200l som jeg starte med. JA jeg vet det er vanskelig å holde et "lite" akvarium i stand en man har et med over 500l - men klarer jeg meg med et lite kar så blir det sikkert enkler å ha et større kar i framtiden da. Jeg mener at man få en god del (negativt) erfaring med et lite kar også. Planlagt har jeg inne der bare et par clownfisk (siden dem blir solgt så mye er dem vel enkler å ha en noen annen fisk) og kanskje en eller 2 koraller. Bare for å ha et akvarium og blir kjennt med det... Så nå trenger jeg tips om alt trenger tips og anbefallinger for nybegynner 364988687 siden jeg har ikke peiling om saltvann. Bare hørt om et skummeren og lyset har mye å si... men det må ja ikke være sant da... Fyr løs trenger tips og anbefallinger for nybegynner 364988687 

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Trond Erik Thu Jul 11, 2013 9:12 pm

Klovner er enkle fisker, ja, A. occelaris og A. clarkii er vel de enkleste artene og særlig førstnevnte er nesten alltid mulig å kjøpe her i byen på TAM Lade og Akvasia. Det er også mange koraller som er enkle å holde, spesielt mange "mykkoraller". Du kan helt sikker få avleggere av slik fra folk i nærområdet.

Når det gjelder det tekniske er det litt mer komplisert. Du kan velge å ha en sump eller ikke ha en sump. Fordelen med en sump er at du kan ha alt stygt og bråkete utstyr i den (f. eks skummer, varmekolbe, m.m.), ulempen er at du da trenger en pumpe som sørger for sirkulasjon mellom akvarium og sump samt en del rør som fører vannet frem og tilbake.

Jeg vil anbefale en skummer, det gjør ting enklere selv om det ikke er essensielt. Varmekolbe må du selvsagt også ha. Hva slags lys du vil gå for avhenger egentlig av hva slags koraller du skal ha.

Og velkommen hit! trenger tips og anbefallinger for nybegynner 364988687
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Thu Jul 11, 2013 9:59 pm

Takk Trond Erik for svaret ditt
Men etter min erfaring med akvariumbutikker her i Trøndelag kommer jeg garantert ikke å kjøpe noen "som lever" der. Kunnskap om fisk i den butikker er vel straffbart (dårlig)
Men kommer vi til en skummer - det er ja den "utvendigfiter" i et ferskvann - som jeg har forstått det. En sump er alltid bedre i et fersvann - det vet jeg fra før - men installasjonen/ombygging av et kar er litt krevende (bore et hul inne akvarium...).... Men en skummer trenger man lell ikke sant? Hva som skjer egentlig inne en skummer og hvilken størelse skal kan ha i forhold til karet??

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Eirik Solberg Thu Jul 11, 2013 10:50 pm

Velkommen til en spennende hobby! Er selv nybegynner, har ikke skaffet fisk til karet mitt enda.
Ettersom at det tekniske utstyret og sump kan være mye å sette seg inn i, kan det være lurt å starte med et komplett akvarium som for eksempel Red Sea Max, de akvariene har sumpa i bakveggen på akvariet på en måte, og kommer komplett med skummer, varmekolbe, returpumpe og annet utstyr, og egner seg derfor godt for nybegynnere.
En på forumet her annonserte at han solgte sitt RSM 130 på en facebook-side, vet ikke om han har solgt det enda da.

Lykke til!

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Fri Jul 12, 2013 12:03 am

Hei Eirik
Ja jeg tenkte på en sånn red sea også - men har hørt dårlig rykte om skummeren som følge med. 130l kar - er det ikke litt liten da???

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Eirik Solberg Fri Jul 12, 2013 12:30 am

Marcus wrote:Hei Eirik
Ja jeg tenkte på en sånn red sea også - men har hørt dårlig rykte om skummeren som følge med. 130l kar - er det ikke litt liten da???

Ja, har lagt merke til at mange bytter ut skummeren med en tunze 9002. Om du kjøper et RSM 130 brukt, og ikke får med annen skummer enn original, kan du jo eventuelt bestille en på www.reefshop.no, koster 995 kroner.

Eirik Solberg
 
 

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Bosted : Jakobsli

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Fri Jul 12, 2013 12:37 am

hmmm Tunze er i saltvann som Eheim i ferskvann... Stort navn men har slutte å levere kvalitet. Så vet du om en alternative da???

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Trond Erik Fri Jul 12, 2013 9:39 am

Marcus wrote:Takk Trond Erik for svaret ditt
Men etter min erfaring med akvariumbutikker her i Trøndelag kommer jeg garantert ikke å kjøpe noen "som lever" der. Kunnskap om fisk i den butikker er vel straffbart (dårlig)
Men kommer vi til en skummer - det er ja den "utvendigfiter" i et ferskvann - som jeg har forstått det. En sump er alltid bedre i et fersvann - det vet jeg fra før - men installasjonen/ombygging av et kar er litt krevende (bore et hul inne akvarium...).... Men en skummer trenger man lell ikke sant? Hva som skjer egentlig inne en skummer og hvilken størelse skal kan ha i forhold til karet??

Jeg hadde ikke vært det minste bekymret for å kjøpe levende fisk fra verken TAM Lade eller Akvasia. Bare påse at fisken ser frisk ut og at den spiser.

En skummer kan både være utvendig og innvendig, avhengig av konstruksjonen. Den fjerner hydrofobe partikler fra vannet, inkludert proteiner og aminosyrer. På den måten blir man kvitt mange nitrogen-holdige forbindelser som ellers kunne ført til oppblomstring av skjemmende alger. Når man kjøper skummer vil det stå i dokumentasjonen hvilken akvariestørrelse den passer for. Det er vel ganske vanlig å overdimensjonere skummeren en del, dvs å kjøpe en skummer som har kapasitet for et større akvarium enn man skal ha. 1,5-2x kapasiteten er ganske utbredt.

Jeg har ingen erfaring med skummere for 200 liter kar, men det er det sikkert andre som har. Selv bruker jeg Buble Magus-skummer i karet mitt nå, og det er en type skummer jeg er svært godt fornøyd med. Forhandlere av denne typen skummere er www.reefshop.no og www.fish-street.com.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Fri Jul 12, 2013 2:37 pm

Så da har jeg lest en del og sjekke priser på skummeren - brukte da Ebay siden utvalget der er stort. Det jeg leste om er at det finns ja 3 typer:
en med luftstein (skal være den gammle type)
en med sånn nålteknik
og en med et spesiell pumperad som skal være en ganske ny teknikk

Noen som skjønner hva jeg mener og har erfaring med det? Priser er ja (som vanlig) ikke akkurat lik - fra 1000-25000kr ny selvfølgelig

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Trond Erik Fri Jul 12, 2013 3:11 pm

Marcus wrote:Så da har jeg lest en del og sjekke priser på skummeren - brukte da Ebay siden utvalget der er stort. Det jeg leste om er at det finns ja 3 typer:
en med luftstein (skal være den gammle type)
en med sånn nålteknik
og en med et spesiell pumperad som skal være en ganske ny teknikk

Noen som skjønner hva jeg mener og har erfaring med det? Priser er ja (som vanlig) ikke akkurat lik - fra 1000-25000kr ny selvfølgelig

Det står ganske mye om skummere på saltvannsakvariet.no: http://www.saltvannsakvariet.no/skummer.htm

Hva er budsjettet ditt for skummer? Som du har funnet ut kan prisen variere enormt for skummere med lik kapasitet, avhengig av om du går for de dyreste merkene eller billigere "kina-skummere".
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Fri Jul 12, 2013 3:51 pm

Trond Erik wrote:
Marcus wrote:Så da har jeg lest en del og sjekke priser på skummeren - brukte da Ebay siden utvalget der er stort. Det jeg leste om er at det finns ja 3 typer:
en med luftstein (skal være den gammle type)
en med sånn nålteknik
og en med et spesiell pumperad som skal være en ganske ny teknikk

Noen som skjønner hva jeg mener og har erfaring med det? Priser er ja (som vanlig) ikke akkurat lik - fra 1000-25000kr ny selvfølgelig


Det står ganske mye om skummere på saltvannsakvariet.no: http://www.saltvannsakvariet.no/skummer.htm

Hva er budsjettet ditt for skummer? Som du har funnet ut kan prisen variere enormt for skummere med lik kapasitet, avhengig av om du går for de dyreste merkene eller billigere "kina-skummere".

ja jeg har lest om det også... derfor tenkte jeg å høre hvilken erfaringer dere har og hvilken dere bruke da. Budsjettet er vel ikke akkurat problemet mitt. Som jeg tror er den fleste skummer egnet for en sump. Hmm gå jeg på et red sea så har jeg ikke plass for en passelig skummer utom den Tunze dere har anbefallet meg - men den kan jeg bruke der men ikke i et 500-600 kar hvis jeg skal bruke en gang storkaret mitt. Alternative 2 er en Juwel Vision 260l som går her som ferskvann - har lyst å bruke den egentlig MEN hvis du se på skapet der kan man ikke har den sumpen der trenger tips og anbefallinger for nybegynner 1371890812 hvis man kan kaller det sump da.... Neste problemet der - hvem som bore meg et hul inne bunnplatte uten helle bunnplatte sprekk??? Egentlig ville jeg kjøp meg en skummer som jeg kan bruke for et 500l kar også - så gjerne litt større da - eller kan man bruke 2 skummer også - eller er det ikke en vits??? Jeg bruke for 500l karet f.e. 2 utvendigpumpe da...

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Karsten R Fri Jul 12, 2013 4:44 pm

Hva med deltec mce 600 da? Har ingen erfaring med bruk av 2 skummere men mener å ha lest at det ikke er noen optimal løsning. "Hang on" skummere er nok greit for mindre akvarium, men om jeg ville hatt det selv på et større akvarium tviler jeg på.
Karsten R
Karsten R
 
 

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Trondheim / Byåsen

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Fri Jul 12, 2013 6:27 pm

Karsten R wrote:Hva med deltec mce 600 da? Har ingen erfaring med bruk av 2 skummere men mener å ha lest at det ikke er noen optimal løsning. "Hang on" skummere er nok greit for mindre akvarium, men om jeg ville hatt det selv på et større akvarium tviler jeg på.

er det noen som har den i bruk???

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Karsten R Fri Jul 12, 2013 7:01 pm

Ikke noen i trondheim omegn som jeg vet. (Mulig det var mce 600 Roar brukte/bruker på avlegger akvariet?)
Karsten R
Karsten R
 
 

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Trondheim / Byåsen

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Marcus Fri Jul 12, 2013 7:09 pm

Karsten R wrote:Ikke noen i trondheim omegn som jeg vet. (Mulig det var mce 600 Roar brukte/bruker på avlegger akvariet?)

alltid bedre å se den "live" trenger tips og anbefallinger for nybegynner 364988687 youtube er ja en fint channel men real er det noen annen.....

Marcus
 
 

Antall Innlegg : 8
Ryktepoeng : 0
Medlem siden : 2013-07-11
Bosted : Stjørdal

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Trond Erik Fri Jul 12, 2013 7:45 pm

Marcus wrote:
Karsten R wrote:Ikke noen i trondheim omegn som jeg vet. (Mulig det var mce 600 Roar brukte/bruker på avlegger akvariet?)


alltid bedre å se den "live" :Dyoutube er ja en fint channel men real er det noen annen.....

Helt enig. Det er ikke så mange her i byen som har 200-liters kar, så ikke sikkert du vil finne noen her med en skummer med "din" kapasitet, dessverre.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok vurdert denne skummeren: Bubble Mangus NAC5 http://tinyurl.com/nqd2dr8 Den har kapasitet på 300-500 liter, noe som skulle være tilstrekkelig for ditt kar selv med masse fisk. Den er også billig. Det er et billigmerke, men min erfaring med Bubble Magus er bare positiv. Du kan kanskej også få den billigere fra www.reef-street.com.
Trond Erik
Trond Erik
 
 

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20
Bosted : Trondheim / Ugla

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Karsten R Fri Jul 12, 2013 9:12 pm

Jeg kjører bubble mangus nac6 på mitt akvarium. 280 liter + ca 60 liter sump. Skummeren fungerer stabilt.
Karsten R
Karsten R
 
 

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Trondheim / Byåsen

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Roar Fri Jul 12, 2013 10:49 pm

Marcus wrote:
Karsten R wrote:Hva med deltec mce 600 da? Har ingen erfaring med bruk av 2 skummere men mener å ha lest at det ikke er noen optimal løsning. "Hang on" skummere er nok greit for mindre akvarium, men om jeg ville hatt det selv på et større akvarium tviler jeg på.


er det noen som har den i bruk???
Det største problemet med hang on er att den ikke tar overflatehinna

Roar
 
 

Antall Innlegg : 26
Ryktepoeng : 3
Medlem siden : 2013-01-02
Bosted : trondheim

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Karsten R Fri Jul 12, 2013 10:53 pm

Veldig godt poeng Roar.
Karsten R
Karsten R
 
 

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19
Medlem siden : 2012-12-29
Bosted : Trondheim / Byåsen

Back to top Go down

trenger tips og anbefallinger for nybegynner Empty Re: trenger tips og anbefallinger for nybegynner

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum